5A - Současné pojetí výchovy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
▪
patří sem: přír. prostředí, živ. prostředí, politické, vědecké, kulturní, duchovní, historické, zdravotní faktory
▪
dále mezi vnější podmínky patří:◦ velikost školy a její vybavení
◦ pravidla spojená s klimatem školy a její kurikulum
▪
dále jsou vnější podmínky tvořeny:◦ učebnami, jejich materiálním vybavením, vhodnými pomůckami, dílnami, laboratořemi, knihovnami,
jídelnami, hřištěm
◦ učivem a řízením výchovného procesu
◦ třídou žáků, kterou chápeme jako sociální skupinu složenou z individualit
◦ vyučujícími se všemi jejich odbornými předpoklady, výchovnými styly, lidskými vlastnostmi
• vnitřní podmínky
▪
vnitřní podmínky jsou dány vlohami a dispozicemi člka (zdravotní stav, fyzické a PSY předpoklady jedince –
získané či vrozené)
▪
potřeby, volní a charakterové, intelektové a poznávací vlastnosti člověka
▪
vyjadřuje výsledky záměrného i nahodilého, výchovného i mimovýchovného utváření vychovávaných
osobností všemi jejich dosavadními vnějšími i vnitřními vlivy
▪
dále mezi vnitřní podmínky patří:◦ věkové a vývojové zvláštnosti jedince
◦ osobnost, psychika, stav nervové soustavy
◦ výrazný vliv temperamentu – ovlivňuje citové ladění, prožívání a reagování žáka
◦ je třeba respektovat rozdíly ve výkonových vlastnostech (schopnosti, dovednosti, vědomosti)
◦ uplatňují se rozdíly v motivaci žáků