5A - Současné pojetí výchovy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
▪
trvalé: handicap, duševní nebo fyzický stav člověka
• uspokojování vnitřních potřeb
▪
fyzické: příjem potravin, tekutin, vylučování, práce vlastním tempem, potřeba aktivity a odpočinku
▪
psychické: potřeba lásky a náklonnosti, seberealizace, uznání
▪
další podmínky:◦ biorytmus: někdo se učí ráno, jiný večer
◦ úroveň poznání a intelektu: zjistit počáteční úroveň osoby, kterou vyučuji
◦ schopnosti a dovednosti člověka, volní a charakterové vlastnosti
▪
genetická podmíněnost: je předmětem zájmu antropologie, lékařských věd, genetiky
− prostředí
• nepůsobí jednostranně • jedinec ovlivňuje prostředí a prostředí ovlivňuje jedince
• rozeznáváme prostředí materiální a sociální • patří sem: celá společnost, kultura společnosti, náboženství, víra, politický systém, společenská etika
5A
SOUČASNÉ POJETÍ VÝCHOVY
− výchova
• intencionální (přímá)
▪
bezprostřední působení pedagoga na jedince
▪
základním prostředkem je vyučování
▪
zejména působení škol
• funkcionální (nepřímá)
▪
zejména organizované zájmové vzdělávání,zahrnuje celoživotní vzdělávání
▪
respektuje prvek dobrovolnosti, demokratismu, zážitkovosti dětí, schopnost překonávat překážky
▪
například média, internet
• autoedukace
▪
jedinec je sám iniciátorem a realizátorem výchovného procesu
▪
specifická forma pedagogické formy → autodiagnostika, automotivace
• heteroedukace
▪
výchova a vzdělávání druhými lidmi
Podmínky výchovy− podmínky jsou determinanty procesu výchovy, vedení, kultivace i utváření lidí − charakterizovány celkovou dosaženou úrovní života a životního prostředí vychovávaných i vychovatelů
− neznalost podmínek může vyvolat chyby při stanovení výchovných cílů a prostředků− druhy:
• vnější podmínky
▪
soc. a materiální prostř., okolnosti, za nichž výchova probíhá, kultura a společenská etika, mezilidské vztahy