9A - Specifika výchovy v jednotlivých obdobích života
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
9A
SPECIFIKA VÝCHOVY V JEDNOTLIVÝCH OBDOBÍCH ŽIVOTA
− Výchova se uskutečňuje v celé společnosti − Na výchově se podílejí:
• školská zařízení
• mimoškolské výchovně-vzdělávací instituce
• společenské organizace a kulturní zařízení
• samotná rodinná výchova
• sebevýchova
Formy výchovy− 4 formy výchovy, které se navzájem doplňují
− cílem forem je rozvoj každého člena do společnosti
1) školní výchova:− hlavní cíl: dosáhnout určitého stupně vzdělání
− patří sem: vyučování, mimovyučovací aktivity, vliv školního prostředí
− uplatňuje se řád, proporce, logika − mimovyučovací školní aktivity:
• zřízené ve škole
• měli by děti rozvíjet po všech stránkách • rodiče by měli aktivity podporovat (pravidelnost, dochvilnost)
• pokud nejsou dodržovány, ztrácejí smysl
2) mimoškolní výchova:− výchova ve společenských organizacích, kulturních institucích, prostřednictví hromadně sdělovacích prostředků
− měla by nás obohacovat o informace, rozvíjet dovednosti, osobnost, emoce− důraz je kladen na samorozvoj − školská zařízení: školní družina, školní kluby, základní umělecké školy, DDM
− funkce mimoškolní výchovy: výchovná, sociální, zdravotní
− společenské organizace:
• nepůsobí jen na své členy, ale na široký okruh veřejnosti
• působení je dlouhodobé nebo krátkodobé
• ve formě: poradenské, propagandistické, agitační
• například: český svaz chovatelů, tělovýchovné jednoty, skauti
− kulturní zařízení:
• plní funkce prostřednictvím výukových programů • například: muzea, galerie, knihovny, kina, hvězdárny, divadla, ZOO, planetária
• připravují speciální prezentace, realizují výukové prostředky
• účinnost vzdělávání se zvyšuje s propojení se školskou činností, rodinou, společenskými organizacemi
školní výchova