9A - Specifika výchovy v jednotlivých obdobích života
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
▪ možnost uplatnění dosahovaných výsl.: formy spol. uplatnění a docenění sebevýchovou dosahovaných výsl.
▪ schopnost koncipovat svůj další rozvoj: možná jedině jsou-li k dispozici takové prostř., jež ji jedinci umožní
Předškolní pedagogika
− probíhá v MŠ od 3 do 6 let
− doplňuje rodinnou výchovu
− napomáhá v socializaci dítěte – učí děti adekvátně komunikovat, hrát a interagovat se s jinými
− cílem rozvíjet dítě po všech stránkách− napomáhá osamostatnění dítěte od rodičů
− usnadňuje a připravuje nástup na ZŠ
Andragogika
− od slova agei – vést, andros – dospělý muž (dříve bylo vzdělávání určeno jen mužům)
− výchova a vzdělávání dospělých v ekonomicky produktivním věku − předmětem je: podstata, zákonitosti vzdělávání a výchovy dospělých, realizace výchovně-vzdělávacího procesu
9A
SPECIFIKA VÝCHOVY V JEDNOTLIVÝCH OBDOBÍCH ŽIVOTA
Struktura− obecná andragogika
− srovnávací andragogika
− dějiny andragogiky
− andragogická diagnostika
Andragogika jako multidisciplinární věda− výchova dospělého: politická, občanská, kulturní, …
− vzdělávání dospělého: permanentní
− péče o člověka: personální, management, sociální práva, gerontologie, poradenství
Gerontopedagogika
− nebo také Gerontagogika− výchova a vzdělávání seniorů, dospělých v ekonomicky neproduktivním věku − připravit seniory na tuto životní etapu a udělat jí důstojnější
− spadá do oblasti andragogiky
− speciální potřeby: chceme-li seniorům poskytnout stejnou péči jako ostatním lidem, musíme jim k tomu vytvořit
dostatečné podmínky
Zásady vzdělávání seniorů− zvolit vhodné tempo a způsob vzdělávání
− správně a vhodně namotivovat seniora, aby se chtěl učit novým věcem
− využívat přehledné psané informace, ale ne v příliš velkém množství
− starší lidé se rychleji unaví a hůře přijímají informace, proto je důležité nespěchat a nezahlcovat je zbytečným