9A - Specifika výchovy v jednotlivých obdobích života
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
vyučování
mimoškolní vyučovací aktivity
vliv školního prostředí
mimoškolní výchova
společenské organizace
kulturní instituce
hromadné sdělovací prostředky
rodinná výchova
veřejné mínění rodiny
zájmová orientace rodiny
rodinné aktivity
sebevýchova
autodiagnostika
podíl na různých aktivitách
9A
SPECIFIKA VÝCHOVY V JEDNOTLIVÝCH OBDOBÍCH ŽIVOTA
• hromadně sdělovací prostředky:
▪ informují a tím vzdělávají
▪ celkově působí na rozvoj osobnosti ▪ nedostatky: přemíra reklam, ↑ množství násilí a brutality, nevhodný obsah, konkurenční boj o sledovanost
3) výchova rodinná
• první se kterou dítě přichází do kontaktu – učí se základním sociálním rolím (otec, matka, dítě, …)
• výchova přirozená a nezastupitelná – v přirozených podmínkách • na dítě by se mělo nahlížet individuálně – nemělo by být souzeno dle jiných
4) sebevýchova – autoedukace
• jedinec je sám iniciátorem a realizátorem výchovy
• nejdříve probíhá heteroedukace, později autoedukace • význam:
▪ užší: formování postojů a zájmů
▪ širší: sebevzdělávání (vědomosti, dovednosti, návyky, …)
• koncepce výchovy:
▪ sebevzdělávání: rozvoj vědomostí, dovedností, návyků, schopností, …
▪ sebevýchova v užším smyslu: rozvoj postoje jedince ke skutečnosti, zájmům, potřeb, chování
▪ cílová orientace: celí individuální, autonomní
▪ obsahová stránka: rozvoj jedince pro jednotlivé sociální role, rozvoj základních osobnostních kvalit
• předpoklady sebevýchovy:
▪ automotivace, potřeby, zájmy:
◦ jedinec motivován podněty ze školy
◦ vznikají potřeby širšího vzdělanostního obzoru
▪ schopnost autodiagnózy: jedinec je schopen zhodnotit vlastní stupeň rozvoje
▪ konzultační a poradenská služby: někdy mohou nastat potíže, bezradnost, skepse → jedinec by měl mít
možnost se v těchto okamžicích poradit, obrátit se o pomoc, najít řešení (škola, rodič, učitel, …)