Komunikace
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Rozhovor jako metoda psychologie – podmínky rozhovoru:
Pravidla pro poskytování informací:
Vysvětlíme cíl, smysl vyjednávání
Poskytujeme informace určitým způsobem v určitém sledu
Používáme vhodnou srozumitelnou terminologii
Informace poskytujeme ve zvládnutém množství
Pozorujeme příjemce, zdali nám rozumí
Pravidla pro příjem informací:
Poslouchejte aktivně
Pokud nerozumíte, požádejte o vysvětlení
Požádejte o rekapitulaci
Bariéry bránící v komunikaci (V POSLECHU):
-
fyziologické (bolest hlavy, zubů, břicha, únava, nemoc, zvýšená potivost…)
-
psychologické (vlastní úzkost, hněv, strach, přecitlivělost, nízké sebevědomí…)
-
vyplývající z prostředí (horko-zima, průvan, špatné osvětlení, nevětrané prostředí…)
-
vyplývající z obsahu (obsah sdělení nás nezajímá, nerozumíme mu, mluvčí hovoří příliš dlouho…)
-
vyplývající ze způsobu – jazykové (příliš odborná mluva, monotónní hlas, příliš hlasitý či tichý projev, špatně zorganizovaný materiál…)
Osobní bariéry komunikace:
zaměstnaný svými vlastními problémy
neumí poslouchat, skáče do řeči
myslí na vlastní odpověď, aniž by vyslechl mluvčího
dlouhodobý stres