Práce se skupinou
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Agresivní jedinci:
Charakteristika
Často nepřiměřeně útočí na jakoukoliv kritiku své role
Přístup:
Snažte se najít na agresivním postoji něco pozitivního (užitečného)
Konstatuje, že se vám tento postoj zdá být agresivní (toto by se mělo odehrát bez dalších posluchačů – v soukromí).
Využijte jinak jeho přebytečné energie
Negativní jedinci:
Charakteristika:
Zavrhují všechny nápady, u každého návrhu vidí jen negativní stránku, jsou stále v opozici.
Přístup:
Snažte se najít důvody negativního přístupu
Požádejte o alternativní návrhy – to změní negativní postup v pozitivní (toto by se opět mělo odehrát v soukromí). Pamatujte si, že někteří jedinci vidí svoji roli v poukazování na problémy a věří, že to ostatním prospívá. V některých případech je to i pravda.
Destruktivní jedinci:
Charakteristika:
Vidí v každé dobré myšlence nebo úspěšném jedinci osobní hrozbu, proto cítí potřebu myšlenku či konkrétního člověka psychicky ničit. Nemusí to probíhat otevřeně (jako agresivní a negativní jedinci), ale skrytě, zákeřně (sarkasmus, narážky, zesměšňování, ironie).
Přístup:
Zde je nutná pevná ruka a autoritativní přístup. Jedinec musí být veden k tomu, aby si uvědomil, že jeho chování ohrožuje fungování celé skupiny nebo týmu
Zároveň je potřeba tohoto člena povzbudit k pozitivnímu přínosu a přesvědčit ho (motivovat)
Je nutno získat jeho sympatie, vychovat ho k pocitu zodpovědnosti za skupinu, motivovat ho k výraznějšímu vztahu k ostatním než sám k sobě, učit ho „myslet empaticky“.
Přehnaně soutěživí jedinci:
Charakteristika:
Slouží jen svým osobním ambicím. Snaží se uspět za každou cenu, i když tím komplikují práci ostatním. Mohou mít talent, ale nepoužívají ho k dosahování týmových cílů.
Přístup:
Vysvětlete, že soutěživý duch je ve skupině, v týmu užitečný tehdy, jestliže je spojen s kolektivním úsilím (hokej, fotbal)
Dejte takovému člověku konkrétní úkol, který může vést k úspěchu pouze prostřednictvím spolupráce s ostatními spolužáky (spolupracovníky)
Pasivní jedinci:
Nezájem, často lenost, pohodlnost. Motivovat, aktivizovat, povzbuzovat.
Falešní jedinci:
Nevěřit, prověřit. Každý člověk je jiný, má jiný typ převažujícího temperamentu, jiné charakterové vlastnosti, jiné potřeby, různé aspekty inteligence, jiné působení biologických, fyziologických a kulturních faktorů, jiný stupeň sebeovládání a sebe-motivace. Je na pedagogovi, aby tyto rozdíly rozpoznal a podle toho jednal. Dejme si pozor na faktory ovlivňující vnímání osobnosti.
Pracovní typy:
Intelektuální – rád čte, vymýšlí, hledá nové způsoby, opravuje, chytá za slovo, někdy schválně provokuje, vyptává se, nebo naopak poučuje, častěji introvert.
Manuální – rozebírá a skládá hračky, rád tvoří ze stavebnic, z kostek, brzy a rád používá pracovní nástroje (nůžky, pastelky, kladivo, vrtačku…), sportovní náčiní, nepotřebuje komunikovat – koná Sociální – potřebuje ke hře další jedince (i dospělé) či skupiny, rád pomáhá, rád komunikuje s ostatními, většinou má dobrou náladu, je oblíbený v kolektivu, získá brzy důvěru, někdy i respekt, častěji extrovert…
Úřednický – chladný typ, sklon k pedantismu, drží si své věci v pořádku, dodržuje režim a řád, neumí improvizovat, nemá rád změny prostředí a činností, těžko se seznamuje s lidmi…
Estetický – výrazné nadání v některých oblastech (hudební, výtvarné, dramatické), vybočuje z průměru, nemá rád pravidelnost, rád, režim, nepraktický, bagatelizuje denní povinnosti, někdy výrazný extrovert (herec, zpěvák), jindy výrazný introvert (malíř, sochař, hudební skladatel…) – „bohém“, „rebel“.
Manažerský (motivační) – organizační schopnosti – extrovert, motivátor, iniciátor, často manipulátor, většinou si brzy získá přirozenou autoritu a respekt (mnohdy až bezmeznou poslušnost a podřízenost.