Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Práce se skupinou

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (17.54 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Agresivní jedinci:

Charakteristika

  • Často nepřiměřeně útočí na jakoukoliv kritiku své role

Přístup:

  • Snažte se najít na agresivním postoji něco pozitivního (užitečného)

  • Konstatuje, že se vám tento postoj zdá být agresivní (toto by se mělo odehrát bez dalších posluchačů – v soukromí).

  • Využijte jinak jeho přebytečné energie

Negativní jedinci:

Charakteristika:

  • Zavrhují všechny nápady, u každého návrhu vidí jen negativní stránku, jsou stále v opozici.

Přístup:

  • Snažte se najít důvody negativního přístupu

  • Požádejte o alternativní návrhy – to změní negativní postup v pozitivní (toto by se opět mělo odehrát v soukromí). Pamatujte si, že někteří jedinci vidí svoji roli v poukazování na problémy a věří, že to ostatním prospívá. V některých případech je to i pravda.

Destruktivní jedinci:

Charakteristika:

  • Vidí v každé dobré myšlence nebo úspěšném jedinci osobní hrozbu, proto cítí potřebu myšlenku či konkrétního člověka psychicky ničit. Nemusí to probíhat otevřeně (jako agresivní a negativní jedinci), ale skrytě, zákeřně (sarkasmus, narážky, zesměšňování, ironie).

Přístup:

  • Zde je nutná pevná ruka a autoritativní přístup. Jedinec musí být veden k tomu, aby si uvědomil, že jeho chování ohrožuje fungování celé skupiny nebo týmu

  • Zároveň je potřeba tohoto člena povzbudit k pozitivnímu přínosu a přesvědčit ho (motivovat)

  • Je nutno získat jeho sympatie, vychovat ho k pocitu zodpovědnosti za skupinu, motivovat ho k výraznějšímu vztahu k ostatním než sám k sobě, učit ho „myslet empaticky“.

Přehnaně soutěživí jedinci:

Charakteristika:

  • Slouží jen svým osobním ambicím. Snaží se uspět za každou cenu, i když tím komplikují práci ostatním. Mohou mít talent, ale nepoužívají ho k dosahování týmových cílů.

Přístup:

  • Vysvětlete, že soutěživý duch je ve skupině, v týmu užitečný tehdy, jestliže je spojen s kolektivním úsilím (hokej, fotbal)

  • Dejte takovému člověku konkrétní úkol, který může vést k úspěchu pouze prostřednictvím spolupráce s ostatními spolužáky (spolupracovníky)

Pasivní jedinci:

Nezájem, často lenost, pohodlnost. Motivovat, aktivizovat, povzbuzovat.

Falešní jedinci:

Nevěřit, prověřit. Každý člověk je jiný, má jiný typ převažujícího temperamentu, jiné charakterové vlastnosti, jiné potřeby, různé aspekty inteligence, jiné působení biologických, fyziologických a kulturních faktorů, jiný stupeň sebeovládání a sebe-motivace. Je na pedagogovi, aby tyto rozdíly rozpoznal a podle toho jednal. Dejme si pozor na faktory ovlivňující vnímání osobnosti.

Pracovní typy:

  • Intelektuální – rád čte, vymýšlí, hledá nové způsoby, opravuje, chytá za slovo, někdy schválně provokuje, vyptává se, nebo naopak poučuje, častěji introvert.

  • Manuální – rozebírá a skládá hračky, rád tvoří ze stavebnic, z kostek, brzy a rád používá pracovní nástroje (nůžky, pastelky, kladivo, vrtačku…), sportovní náčiní, nepotřebuje komunikovat – koná Sociální – potřebuje ke hře další jedince (i dospělé) či skupiny, rád pomáhá, rád komunikuje s ostatními, většinou má dobrou náladu, je oblíbený v kolektivu, získá brzy důvěru, někdy i respekt, častěji extrovert…

  • Úřednický – chladný typ, sklon k pedantismu, drží si své věci v pořádku, dodržuje režim a řád, neumí improvizovat, nemá rád změny prostředí a činností, těžko se seznamuje s lidmi…

  • Estetický – výrazné nadání v některých oblastech (hudební, výtvarné, dramatické), vybočuje z průměru, nemá rád pravidelnost, rád, režim, nepraktický, bagatelizuje denní povinnosti, někdy výrazný extrovert (herec, zpěvák), jindy výrazný introvert (malíř, sochař, hudební skladatel…) – „bohém“, „rebel“.

  • Manažerský (motivační) – organizační schopnosti – extrovert, motivátor, iniciátor, často manipulátor, většinou si brzy získá přirozenou autoritu a respekt (mnohdy až bezmeznou poslušnost a podřízenost.

Témata, do kterých materiál patří