Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Vlastnosti pedagoga

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (18.84 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Období stáří:

  • Stárnutí a stáří jsou relativní pojmy, jejich nástup je individuálně velmi odlišný. Podle Světové zdravotnické organizace se rozlišuje období stárnutí (60-74 let), stáří (do 89 let) a stařeckosti (nad 90 let). Obecně existuje trend prodlužování průměrného věku života - zatímco na začátku 20. století činil ve vyspělých zemích kolem 40 let, dnes je to téměř dvojnásobek. Psychologické aspekty procesu stárnutí a období stáří studuje speciální psychologická disciplína zvaná Garontopsychologie.

  • Průběh stáří závisí zejména na zdravotním stavu a sociálních okolnostech (tyto faktory jsou zase do značné míry výsledkem dosavadního způsobu života a působení vrozených dispozic).

Problematická období vývoje jedince:

  • Emocionalita - batolata mají emoce velmi proměnlivé a silné, jsou nezkrotně spontánní, když někoho mají či nemají rádi tak se vším všudy.

  • Hněv - obvyklá reakce na frustraci, zatímco strach vyvolávají nové, neozkoušené
    a nezvládnuté situace - může být naučení (děti se bojí bílého pláště i u holiče), také se mohou bát výplodů své fantazie, ale neuvědomují si skutečné nebezpečí (vyklání se z balkonu,…). Postupně se rozšiřuje vnímavost, zpočátku jsou negativní - závist, úzkost, zahanbení, smutek,… avšak mohou být i pozitivní (spokojenost, veselost, něha,…).

  • Rozvoj jáství - batolata začínají vnímat své fyzické JÁ a také individuální JÁ - rozvoj sebevědomí, vyznačuje se neovladatelným egoismem, vzdorem a negativismem.

  • Počátky vůle - zpočátku formální sebeprosazování se bez ohledu na obsah. Děti si vynucují nesmysly, nebo prosazují naprostý opak toho, co je požadováno, aniž samo ví vlastně proč. Fakt sebeprosazení se je důležitější než samotný cíl.

  • Vzdor- v několika obdobích - mezi 2 a 3 rokem - batole si uvědomuje, že může chtít a také ,,nechtít" - je impulzivní a bez zábran - může vypadat jako umíněnost či tvrdohlavost. V době 6-7 let je tlak na samostatnost a v 8-9 letech v době nástupu dětské kritičnosti. Dítě ale vzdoruje kdykoli se cítí poškozené ve svých právech. Poslední období jsou počátek puberty 12 -13 rok a dospívání 19-23let. Nezdravý vzdor - trvá příliš dlouho - celé hodiny křičí, sedí, nebo se vzteká.

  • Vlivy prostředí - prostředí má velký vliv na vývoj dítěte (pokojík, byt, dům,…) a také organizační prostředí (režim dne) a sociální prostředí (rodina, škola, společnost,…).

  • Nástup dítěte do školy - jedno z nejtěžších období života dítěte - nedostatek důvěry
    a bezpečí. Může mít za následek strach (neznámé situace ap., lze zvládnout za neustálého povzbuzování), poruchy spánku (noční děsy, problémy s usínáním, nevyřešené obavy
    a fantazie, někdy i pomočování.

Témata, do kterých materiál patří