Vliv prostředí a šikana
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Pátý stupeň
Totalita neboli dokonalá šikana. V poslední fázi dochází nastolení totalitní ideologie šikanování. Žáci jsou rozděleni na dvě skupiny lidí – na agresory a na oběti. Agresoři využívají vše, co lze zužitkovat, od materiálních věcí až po školní znalosti. Agresoři ztrácí veškeré zábrany, chtějí pouze provádět násilí, které považují za normální, dokonce za legraci. Tento nejvyšší stupeň je příznačný spíše pro šikany ve věznicích, vojenském prostředí a výchovných ústavech pro mládež. V mírnější podobě se však někdy vyskytuje i na školách.
Prevence a řešení školní šikany má řadu překážek, mezi které může patřit chování učitelů, ředitelů i samotných žáků či nedostatečné legislativně-kázeňské pravomoci školy Pomineme-li tzv. utopická řešení, např. zrušení škol či úplné nahrazení školní docházky domácím vzděláváním, můžeme šikaně předcházet především zajímavou výukou s atraktivním programem. Prevenci šíření šikany pak dále představuje.
Agrese:
Agrese znamená akt, kdy jedinec použije agresivitu ve svém chování.
Nesmíme však zapomínat, že agrese může mít do určité míry i pozitivní náboj – například agrese sportovce k dosažení lepšího výsledku či agrese matky bránící své dítě.
I agrese většinou má své typické příčiny. Za jednu z nejčastějších příčin zvýšené agrese u dětí považuji mediální násilí.
Agrese zhlédnutá v televizi může zároveň sloužit jako vzor vhodný k napodobení – malé dítě má poměrně nízkou rozlišovací schopnost v tom, co je možné a co ne, co je skutečné a co je fikce. Časté pozorování násilí upevňuje přesvědčení dítěte, že agrese je přípustná, povolená
a pomocí ní může řešit konflikty, do kterých se během života dostane.
Podobnou funkci jako média plní v tomto smyslu i počítačové hry.
Je zřejmé, že násilí v televizi přispívá k růstu agrese jedince, vždy je však nutné počítat
i s jinými faktory, které se u dané osoby na míře jeho agrese podílely – ať již je to rodina, širší společenské prostředí, či negativní zážitky, kterými takový jedinec prošel v průběhu svého vývoje.
Oběti agresora:
Vztah, který se vytvoří mezi agresorem a obětí, může být až překvapivě silný. Příčinu je možné hledat v absenci citových vztahů, dále v závislosti na konkrétní osobě.
V druhém případě vznikne u šikanujícího „návyk“, který musí uspokojovat stále většími dávkami. Oběť se při pohledu na svůj „vzor“ může agresora zastávat, nechce ho podrazit, často odvolává svá předchozí svědectví a případ před agresorem zlehčuje.
Charakteristika aktérů:
Agresoři bývají starší, fyzicky vyspělejší jedinci nebo skupina disponující početní převahou. Šikanující mnohdy pochází z prostředí, kde je agrese prostředkem jednání. K šikanování ho často vede vlastní zakomplexovanost, nedostatek sebevědomí a nejistota.