Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




16. Obchodní právo a obchodní společnosti

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (94.29 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

V OR se eviduje:

  • obchodní firma

  • sídlo (PO)

  • bydliště a místo podnikání (FO)

  • IČO

  • předmět podnikání

  • právní forma PO

  • statutární orgán (jméno, bydliště nebo firma a sídlo, způsob jednání ...)

  • odštěpný závod (označení, sídlo a předmět podnikání)

  • prokurista (jméno, bydliště, způsob jednání)

  • změny a zánik evidovaných skutečností a další skutečnosti u jednotlivých typů podnikatelů, které stanoví zákon

OR je:

  • přístupný každému

  • každý do něho může nahlížet a pořizovat si z něho kopie a výpisy

Součástí OR je sbírka listin, která obsahuje:

  • společenskou smlouvu nebo zakladatelskou listinu společnosti

  • rozhodnutí o volbě či jmenování statutárních orgánů

  • výroční zprávy

  • účetní závěrky

  • rozhodnutí o zrušení PO, změně právní formy PO

  • neplatnosti usnesení valné hromady

  • posudky znalců na ocenění nepeněžitých vkladů

  • rozhodnutí o konkursu

  • smlouvy o převodu/nájmu podniku

  • ovládací smlouvu

  • a další dokumenty.

Návrh za zápis do OR podává:

  • osoba, které se zápis týká (např. ten, kdo převádí obchodní podíl nebo přebírá obchodní podíl)

  • nebo osoby oprávněné k tomu (statutár) nebo zmocněná osoba (prokurista, plná moc – např. advokát)

Podpisy na návrhu a plné moci musí být úředně ověřeny (notář, matrika).

Zápis v OR se provede:

  • ke dni, který je určen v návrhu

  • ke dni vydání usnesení, jestliže den nebyl uveden, nebo zápis není proveden do
    1 měsíce od vydání rozhodnutí.

V řízení o zápisu do OR rozhodne rejstříkový soud usnesením.

Registrace firmy – se skládá z písmena A, B, C, D, O a čísla.
V oddíle

A se evidují FO, státní podniky
B – akciové společnosti

C – společnosti s ručením omezeným

D – družstva

O – obecně prospěšné společnosti

Účetnictví

  • podvojné – vedou podnikatelé zapsaní do OR/ nebo ti, kteří jej chtějí vést (pak musí v něm účtovat celé účetní období, tj. kalendářní rok)

  • daňovou evidenci – ti, kteří nejsou zapsaní v OR a jejich obrat činí méně než 6? mil. Kč za kalendářní rok

4. Hospodářská soutěž

Hospodářská soutěž

PO/FO mají právo svobodně rozvíjet svou soutěžní činnost v zájmu dosažení hospodářského prospěchu a sdružovat se k výkonu této činnosti

Musí přitom dodržovat závazná pravidla hospodářské soutěže a nesmějí účast v soutěži zneužívat.

Jednání proti zásadám hospodářské soutěže může mít formu:

  • nekalé soutěže – zneužití účasti v hospodářské soutěži (upravuje obchodní zákoník),

  • nedovoleného omezování hospodářské soutěže (upravuje zvláštní předpis)

Nekalá soutěž

= jednání, které je v rozporu s dobrými mravy soutěže a je způsobilé přivodit újmu jiným soutěžitelům nebo spotřebitelům

Jedná se především o:

  1. klamavá reklama – šíření údajů o vlastním/cizím podniku/výrobcích, které je způsobilé vyvolat klamnou představu a sjednat tím vlastní prospěch na úkor jiných soutěžitelů či spotřebitelů

  2. klamavé označování zboží a služeb – každé označení, které je způsobilé vyvolat mylnou domněnku, že označené zboží/služby pocházejí z určitého státu/místa nebo výrobce nebo že vykazují zvláštní znaky nebo jakost

  3. vyvolání nebezpečí záměny – užití firmy, názvu podniku jiné osoby, označení, úprava či napodobení cizích výrobků

  4. parazitování na pověsti – využívání pověsti podniku, výrobků, služeb jiného soutěžitele za účelem vlastního prospěchu

  5. podplácení – přímá či nepřímá nabídka výhody či prospěchu osobě soutěžitele, jeho statutáru, zaměstnanci či přislíbení této výhody či prospěchu za účelem získání přednosti či neoprávněné výhody v soutěži

  6. zlehčování - rozšiřování nepravdivých/pravdivých údajů o prac. poměrech, výrobcích výkonech jiného soutěžitele, které mu způsobují újmu

  7. srovnávací reklama – jakákoli reklama, která výslovně nebo nepřímo identifikuje jiného soutěžitele, jeho služby či zboží.
    Je přípustná jen pokud není klamavá, objektivně srovnává podstatné znaky obou soutěžitelů, nevede k vyvolání záměny, nezlehčuje podnik, zboží nebo služby soutěžitele, nevede k nepoctivému těžení z dobré pověsti jiného soutěžitele, nenabízí napodobeniny, atd.

  8. porušování obchodního tajemství – jednání, kdy jiné osobě soutěžitel neoprávněně sdělí, zpřístupní nebo pro sebe či jiného, využije obchodní tajemství jiného soutěžitele

  9. ohrožování zdraví a životního prostředí – jednání, kterým soutěžitel zkresluje podmínky hospodářské soutěže tím, že provozuje výrobu, uvádí na trh výrobky nebo provádí výkony ohrožující zdraví nebo životní prostředí chráněné zákonem, aby tak pro sebe nebo pro jiného získal prospěch na úkor jiných soutěžitelů nebo spotřebitelů.

Témata, do kterých materiál patří