Maturitní-otázky-Právo
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
PS nevyslovila důvěru nově jmenované vládě, jejíž předseda byl prezidentem jmenován na návrh předsedy PS
PS se neusnese do 3 měsíců o vládním návrhu zákona
PS nebyla po dobu 3 měsíců způsobilá se usnášet
Prezident PS rozpustí
Schůze komor jsou veřejné.
Společnou schůzi komor svolává předseda PS. Pro jednání společné schůze komor platí jednací řád Poslanecké sněmovny
K přijetí usnesení komory je třeba souhlasu nadpoloviční většiny přítomných poslanců nebo senátorů, nestanoví-li Ústava jinak.
K přijetí usnesení o vyhlášení válečného stavu a k přijetí usnesení o souhlasu s vysláním ozbrojených sil České republiky mimo území České republiky nebo s pobytem ozbrojených sil jiných států na území České republiky, jakož i k přijetí usnesení o účasti České republiky v obranných systémech mezinárodní organizace, jíž je Česká republika členem, je třeba souhlasu nadpoloviční většiny všech poslanců a nadpoloviční většiny všech senátorů.
K přijetí ústavního zákona a souhlasu k ratifikaci mezinárodní smlouvy je třeba souhlasu třípětinové většiny všech poslanců a třípětinové většiny přítomných senátorů.
Návrhy zákona se podávají Poslanecké sněmovně
Návrh zákona může podat poslanec, skupina poslanců, Senát, vláda nebo zastupitelstvo vyššího územního samosprávného celku
Návrh zákona o státním rozpočtu a návrh státního závěrečného účtu podává vláda
Parlament rozhoduje
o vyhlášení válečného stavu
o vyslání ozbrojených sil mimo ČR
o účasti ČR v obranných systémech mezinárodní organizace
Vláda má právo vyjádřit se ke všem návrhům zákona.
b) Vyřizování stížnosti, oznámení a podnětů ve veřejné správě a veřejný ochránce práv
Mezi právní záruky ve veřejné správě patří zejména
právo na přístup k informacím
petice
stížnosti, návrhy a podněty, Veřejný ochránce práv
systém ochrany proti zásahům úředních osob
státní kontrola
ochrana osobních údajů
Stížnosti, návrhy a podněty
Dotčené osoby (osoby, jichž se činnost správního orgánu dotýká) ve správním řízení mají právo obracet se na správní orgány se stížností proti nevhodnému chování úředních osob nebo proti postupu správního orgánu, pokud nejde o jiný zákonný prostředek ochrany.
Stížnost nesmí být stěžovateli na újmu, lze ji podat ústně nebo písemně u příslušného správního orgánu.
Musí být vyřízena do 60 dnů ode dne jejího doručení a o výsledku musí být stěžovatel vyrozuměn
Vládní vyhláška z roku 1958 rozlišovala stížnosti, oznámení a podněty a podrobně upravovala jejich vyřizování. Nejde však o řízení právní, jelikož vyhláška není v současné době považována za právní předpis (ale také nebyla dosud výslovně zrušena), a vyřízení stížností, oznámení a podnětů není rozhodnutím, neboť správní řád se na takové vyřizování a projednávání výslovně nevztahuje.