Maturitní-otázky-Právo
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Ústřední orgány státní správy ČR, v jejichž čele je člen vlády
ministerstvo financí, zahraničních věcí, školství, mládeže a tělovýchovy, kultury, práce a sociálních věcí, zdravotnictví, spravedlnosti, vnitra, průmyslu a obchodu, pro místní rozvoj, zemědělství, obrany, dopravy, životního prostředí
ministr vlády ČR pro lidská práva a národnostní menšiny
ministr vlády a předseda legislativní rady vlády
místopředseda vlády pro evropské záležitosti
Jiné ústřední orgány státní správy (v čele je předseda jmenovaný vládou nebo prezidentem)
český statistický úřad
český úřad zeměměřický a katastrální
český baňský úřad
český telekomunikační úřad
úřad pro ochranu hospodářské soutěže
komise pro cenné papíry
Ministerstva a jiné ústřední orgány státní správy (správní úřad)
Tyto orgány se svou činností podílejí na tvorbě jednotné státní politiky a tuto politiku také realizují.
Ministerstvo je monokratický orgán, v jehož čele stojí ministr, který je za chod ministerstva odpovědný vládě. Jde o orgán podřízený vládě. Plní úkoly stanovené v zákonech a jiných právních předpisech. Ministerstva zpracovávají koncepce rozvoje svěřených odvětví, která překládají vládě.
Připravují návrhy zákonů a obecně závazných právních předpisů a přijímají vlastní vyhlášky ministerstev. Mohou si zřizovat pomocně orgány.
Působnost ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy je upravena v tzv. kompetenčním zákoně č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy.
Organizace veřejné správy
Jde o pojem, jímž se označuje především celá organizační soustava a struktura subjektů veřejné správy. Jsou to instituce nebo soubor institucí, struktura nebo dokonce systém určitého organizačního uspořádání. Základní subjekty organizační struktury jsou orgány státní správy a veřejnoprávní korporace, které vystupují jako nositelé veřejné moci ve státě. Organizační principy ve veřejné správě jsou principy, jejichž uplatnění umožňuje rozlišovat organizačně technické systémy veřejné správy na
systém centralizované, decentralizované, koncentrované a dekoncentrované správy
systém územní a resortní
systém monokratický a kolegiální
systém volební a jmenovací
Organizaci z obecného hlediska lze chápat jako soubor institucí, strukturu nebo systém organizačního uspořádání. Pod pojmem organizace veřejné správy se tedy rozumí veřejná správa v jejím tzv. organizačním pojetí.
Organizační subsystémy organizace veřejné správy
ústřední orgány státní správy
územní orgány veřejné správy s všeobecnou působností
územně dekoncentrované (specializované) orgány státní správy
orgány zájmové samosprávy
c) Pojem trestného činu, dělení, znaky trestného činu, druhy zavinění