Správní řízení
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Úkony účastníků
navrhovat důkazy a činit jiné návrhy,
vyjádřit své stanovisko,
požadovat informace od správního orgánu informace,
vyjádřit se k podkladům k rozhodnutí správního orgánu,
účastník řízení má právo na konzultace s osobou, která mu podle OZ může jako podpůrce napomáhat při rozhodování,
podání – je úkonem směřující vůči správnímu orgánu,
podání se posuzuje podle svého skutečného obsahu, bez ohledu na to, jak je označeno, musí být patrno, kdo jej činí, které věci se týká a co se navrhuje s uvedením identifikujících údajů F.O. nebo P.O,
podání je možno učinit písemně nebo ústně do protokolu nebo elektronické podobě ( do 5ti dnů musí být potvrzeno ),
podání se podává u správního orgánu, který je věcně a místě příslušný,
nahlížení do spisu – mají právo účastníci nebo jejich zástupci i v případě, že rozhodnutí ve věci je již v právní moci,
nahlížet do spisu mají i osoby, které prokáží právní zájem nebo jiný vážný důvod a nebude-li tím porušeno právo některých účastníků,
osoby si mohou pořizovat výpisky.
Lhůty, počítání času a navrácení v předešlý stav
správní orgán účastníkovi určí přiměřenou lhůtu k provedení úkonu, pokud jí nestanoví zákon,
určením lhůty nesmí být ohrožen účel řízení ani porušena rovnost účastníků,
Počítání času
je určeno k provedení určitého konkrétního úkonu v řízení, pokud je úkon vázán lhůtou,
do běhu lhůty se nezapočítává den, kdy došlo ke skutečnosti určující počátek lhůty, to neplatí u lhůt, která je určena podle hodin,
lhůty určené podle týdnů, měsíců nebo let končí uplynutím toho dne, který se svým označením shoduje se dnem, kdy došlo ke skutečnosti určující počátek lhůty, připadne-li konec lhůty na sobotu nebo svátek, neděli, je posledním dnem lhůty nejbližší příští pracovní den,
lhůta je zachována, je-li posledního dne lhůty učiněno podání věcně a místně příslušnému správnímu orgánu nebo je-li v tento den podána poštovní zásilka adresovaná správnímu orgánu, která obsahuje podání.
Navrácení v předešlý stav
jedná se o prominutí zmeškání úkonu, který je třeba provést nejpozději při ústním jednání nebo v určité lhůtě, nebo povolení zpětvzetí nebo změny obsahu podání, kterou by jinak nebylo možno učinit,
požádat o prominutí zmeškání úkonu účastník může do 15 dnů ode dne, kdy pominula překážka, která podateli bránila úkon učinit, s požádáním je třeba spojit zmeškaný úkon, jinak se jím správní orgán nezabývá, promlčení lhůta je jeden rok od doby, kdy měl být úkon učiněn,
o prominutí zmeškání úkonu rozhoduje usnesením správní orgán.
Postup před zahájením správního řízení
správní orgán je povinen přijímat podněty, aby bylo zahájeno správní řízení z moci úřední,
ten, kdo podal podnět o to požádá, musí mu správní orgán do 30 dnů ode dne kdy podnět obdržel, že řízen zahájil nebo že neshledal důvody k zahájení řízení, nebo že případ postoupil jinému správnímu orgánu,
v řízení o žádosti, kdy není zahájeno řízení, správní orgán věc odloží usnesením za situace, že se nejedná o žádost osoby, nebo nelze zjistit, kdo samotné podání učinil nebo bylo učiněno podání, jehož vyřízení není věcně příslušný žádný správní orgán,
správní orgán má právo požadovat vysvětlení od osob,
osoba má povinnost se dostavit na výzvu správního orgánu a musí podat vysvětlení k projednávané věci ( i zde platí zákaz výslechu ),
za bezdůvodné odmítnutí podání vysvětlení může správní orgán uložit pokutu až do výše 5000 Kč,
o podání vysvětlení se pořizuje záznam, tento záznam však nelze použít jako důkaz,
zajištění důkazu je možné provést před zahájením řízení z moci úřední nebo na požádání toho, kdo by byl účastníkem z důvodu, že je důvodná obava, že později nebude možné důkaz zajistit vůbec,
o zajištění důkazu vydá správní orgán usnesení, které oznamuje osobám, jichž se přímo dotýká,
předběžná informace – stanoví-li zvláštní zákon, může každý požadovat od správního orgánu, který je příslušný vydat rozhodnutí nebo podmiňující úkon, aby mu v písemné podobě poskytl takovou informaci o tom, zda určitý záměr lze uskutečnit jen za předpokladu vydání rozhodnutí nebo podmiňujícího úkonu.