1. Psychologie a její význam pro člověka
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
d) vojenská psychologie – řeší otázku vztahů v armádě
e) psychologie sportu – zabývá se sportovními výkony, jejich vhodným „načasováním“
f) psychologie prodeje a reklamy – zkoumá podmínky obchodu, jak a čím upoutat zákazníka
g) forenzní psychologie – zabývá se zkoumáním v souvislosti s právem (soudní psychologie, penitenciární ve výkonu trestu, postpenitenciární po výkonu trestu, kriminologická)
3) speciální
a) psycholingvistika – obor, který zkoumá vztah mezi myšlením a řečí, zabývá se psychickými procesy při osvojování a užíváním jazyka, osvojování řeči apod.
b) zoopsychologie – zkoumá psychiku zvířat na různých stupních vývoje, poskytuje materiál pro srovnávací psychologii, která srovnává psychiku zvířat a lidí
c) farmakopsychologie – studuje účinky chemických látek, léků a drog na psychiku
d) psychofyziologie – obor zkoumající psychologické základy psychiky, biologické základy poznávání, prožívání a chování
-
Význam znalosti psychologie pro osobnost a profesní růst
- Osobní rozvoj – sebeuvědomování, sebepoznání, sebehodnocení, seznámení v oblasti mateřské a rodičovské (styly výchovy, vývojové zvláštnosti), partnerské (sociální role, komunikace, řešení konfliktů), sociální (náročné životní situace, sociální percepce vnímání), pedagogické (vztah pedagog – dítě, osobnosti), manažerské (odměna, motivace), lékařské apod.
- Profesní rozvoj – hlubší poznání vychovávaného, psychohygiena
-
Psychologické směry a jejich stručná charakteristika
Behaviorismus
- Předmětem zkoumání psychologie je chování
- chování na rozdíl od prožívání můžeme pozorovat a měřit
- chování = reakce na nějaký podnět - lze ho vyjádřit rovnicí S-------R (stimulant S vyvolá reakci R)
- podle tohoto vzorce by všichni lidé reagovali na stejné podněty stejným způsobem, což neodpovídá skutečnosti
Neobehaviorismus
- bere v potaz více faktorů, jimiž je chování vyjádřeno
- chování lze podle toho vyjádřit rovnicí B = f (S, P, H, T, A)
B - chování, reakce
f - funkce (faktory)
S - vnější stimul
P - fyziologické pudy
H - dědičnost
T - minulá zkušenost
A - zralost věku
Představitelé: Watson, Tollman, Skinner
Gestaltismus
- tvarová psychologie
- směr založen na celostním chápání psychologického dění
- celek nelze pochopit rozložením na jeho části, ale právě jen jako celek
- zaměřeno na studium vnímání (výběrovost)
- vjemové pole je rozčleněno do několika pásem podle důležitosti
- nejdůležitější pásmo -> figura (upoutá pozornost)
- ostatní -> pozadí
Asocianistická psychologie
- rozkládá duševní dění na elementy - počitky, představy, vjemy, reflexy
- průběh veškerého duševního dění vykládá na základě asociací (asociace = sdružování představ)
- k asociaci dochází pomocí asociačních zákonů