Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




14mo Osobnost člověka lyceum, freud motivace

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (20.87 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Vlivy vnější – sociální prostředí – rodina, přátelé, školka, škola, spolupracovníci, knihovny, divadlo, stát..

  1. Vlastní činnost člověka – hra, učení, zájmová činnost, učení, práce, výchova, sebevýchova, čtení literatury

Pojetí osobnosti

Při charakteristice určitého člověka postupujeme tímto způsobem :

  1. Biologické znaky – jak člověk vypadá- jakou má postavu, barvu očí, jeho věk, zda je zdravý, …

  2. Společenská charakteristika – povolání, vzdělání, do které třídy chodí, do které školy chodí, kde bydlí, jaká je jeho rodina, kamarádi

  3. Psychická struktura osobnosti :

  1. Aktivačně –motivační vlastnosti –Vyjadřují, co pohání člověka k činnosti, o co usiluje

  • Patří sem : potřeby, zájmy, cíle, aspirace, životní plány

  1. Vztahově –postojové vlastnosti – představují systém hodnot, kterými se člověk řídí ve svém jednání a chování -charakter- např. svědomitost, jak se chová k druhým lidem, postoje, ideály, citové vztahy

  2. Výkonové vlastnosti – ukazují, co osobnost dokáže, co je možno od ní očekávat

  • Patří sem: vlohy, schopnosti, vědomosti, dovednosti, návyky

  1. Seberegulační vlastnosti – projevuje se v nich postoj k sobě samému

- Patří sem : sebeuvědomování, sebehodnocení, volní vlastnosti, sebekritika, svědomí ,

e) Dynamické vlastnosti – určují intenzitu prožívání, chování – zda se někdo např. rychle rozzlobí, či zda řeší věci klidně, zda reaguje rychle, nebo pomalu

- Patří sem : temperament

Osobnost se utváří celý život, neustále se mění v souvislosti s vlastním vývojem, získáváním nových zkušeností ( vím, co se mi osvědčilo), změnou životních podmínek.

Osobnost je i relativně stálá- člověk si zachovává určité vlastnosti, takže dokážeme předvídat chování člověka v určitých situacích – např. kdo byl zákeřný v mládí, je většinou i po letech.

Motivace, motivy

Motivace (z latinského –movere – hýbat, pohybovat se), je souhrn všech skutečností, které podporují nebo tlumí jedince, aby něco konal, nebo nekonal. Je to souhrn činitelů, který člověka podněcuje, podporuje, aktivizuje, nebo naopak tlumí a brzdí.

Motivy – hybné síly jednání a chování člověka. Všechno, co podněcuje člověka k tělesné nebo psychické aktivitě. Např. Hezké počasí nás láká k procházce v příroděa sportování, nepříznivé počasí nás od těchto aktivit odradí. Člověk má hlad, obstarává si něco k jídlu, nají se. Člověk jí proto, protože má hlad, projevila se vnitřní potřeba, neměl uspokojenou potřebu potravy.

Motivy dělíme na :

  1. Impulzy : vycházejí zevnitř člověka – uspokojení potřeby hladu, žízně, rozhodnutí nedívat se na televizi, studovat SZŠ,…...

Patří sem : potřeby, ( například, spánku, jídla, pití.. jistoty, bezpečí..) návyky( návyk chovat se k lidem přívětivě a ohleduplně, nebo návyk agresivního chování při neúspěchu), zájmy, ( sportovní, sběratelské ), postoje ( kladný nebo záporný postoj k rodičům, učiteli, citové vztahy ( láska k přírodě),hodnoty (postoj k nejdůležitějším hodnotám naší společnosti –k práci, ke zdraví, k lidem….)

Témata, do kterých materiál patří