14mo Osobnost člověka lyceum, freud motivace
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Vlivy vnější – sociální prostředí – rodina, přátelé, školka, škola, spolupracovníci, knihovny, divadlo, stát..
Vlastní činnost člověka – hra, učení, zájmová činnost, učení, práce, výchova, sebevýchova, čtení literatury
Pojetí osobnosti
Při charakteristice určitého člověka postupujeme tímto způsobem :
Biologické znaky – jak člověk vypadá- jakou má postavu, barvu očí, jeho věk, zda je zdravý, …
Společenská charakteristika – povolání, vzdělání, do které třídy chodí, do které školy chodí, kde bydlí, jaká je jeho rodina, kamarádi
Psychická struktura osobnosti :
Aktivačně –motivační vlastnosti –Vyjadřují, co pohání člověka k činnosti, o co usiluje
Patří sem : potřeby, zájmy, cíle, aspirace, životní plány
Vztahově –postojové vlastnosti – představují systém hodnot, kterými se člověk řídí ve svém jednání a chování -charakter- např. svědomitost, jak se chová k druhým lidem, postoje, ideály, citové vztahy
Výkonové vlastnosti – ukazují, co osobnost dokáže, co je možno od ní očekávat
Patří sem: vlohy, schopnosti, vědomosti, dovednosti, návyky
Seberegulační vlastnosti – projevuje se v nich postoj k sobě samému
- Patří sem : sebeuvědomování, sebehodnocení, volní vlastnosti, sebekritika, svědomí ,
e) Dynamické vlastnosti – určují intenzitu prožívání, chování – zda se někdo např. rychle rozzlobí, či zda řeší věci klidně, zda reaguje rychle, nebo pomalu
- Patří sem : temperament
Osobnost se utváří celý život, neustále se mění v souvislosti s vlastním vývojem, získáváním nových zkušeností ( vím, co se mi osvědčilo), změnou životních podmínek.
Osobnost je i relativně stálá- člověk si zachovává určité vlastnosti, takže dokážeme předvídat chování člověka v určitých situacích – např. kdo byl zákeřný v mládí, je většinou i po letech.
Motivace, motivy
Motivace (z latinského –movere – hýbat, pohybovat se), je souhrn všech skutečností, které podporují nebo tlumí jedince, aby něco konal, nebo nekonal. Je to souhrn činitelů, který člověka podněcuje, podporuje, aktivizuje, nebo naopak tlumí a brzdí.
Motivy – hybné síly jednání a chování člověka. Všechno, co podněcuje člověka k tělesné nebo psychické aktivitě. Např. Hezké počasí nás láká k procházce v příroděa sportování, nepříznivé počasí nás od těchto aktivit odradí. Člověk má hlad, obstarává si něco k jídlu, nají se. Člověk jí proto, protože má hlad, projevila se vnitřní potřeba, neměl uspokojenou potřebu potravy.
Motivy dělíme na :
Impulzy : vycházejí zevnitř člověka – uspokojení potřeby hladu, žízně, rozhodnutí nedívat se na televizi, studovat SZŠ,…...
Patří sem : potřeby, ( například, spánku, jídla, pití.. jistoty, bezpečí..) návyky( návyk chovat se k lidem přívětivě a ohleduplně, nebo návyk agresivního chování při neúspěchu), zájmy, ( sportovní, sběratelské ), postoje ( kladný nebo záporný postoj k rodičům, učiteli, citové vztahy ( láska k přírodě),hodnoty (postoj k nejdůležitějším hodnotám naší společnosti –k práci, ke zdraví, k lidem….)