Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie osobnosti

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (28.77 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  1. Psychologie osobnosti: Osobnost a její struktura, utváření osobnosti

Potřeby

Osobnost = souhrn vlastností, procesů, stavů, návyků tvoří individualitu konkrétního člověka

Osobnost = člověk se všemi jeho biologickými, psychickými i sociálními znaky

Co vše nás na určité osobě zajímá?

Vzhled osoby – lze popsat nejsnáze (tělesné znaky osoby) + sociální charakteristika (kde studuje, jaká je rodina a zájmy…)

Dovednosti, chování - temperament, motivaci, zájmy, cíle, vlastnosti - lze zjistit až po určité době

Rozdíly mezi osobnostmi

Rozdíly individuální (ty rozdíly, kterými se liší jeden člověk od druhého) – výška postavy, zručnost, názory apod.

Rozdíly typologické (vlastnosti typické pro celou skupinu lidí) – temperamentní jižané, hlučnější zábava mladých lidí …

Metody poznávání osobnosti

Pozorování

Rozbor činností a jejich výsledků

Rozhovor

Dotazník

Psychologické testy

  • Každá osobnost má své jedinečné psychické, biologické, sociální vlastnosti

Otázky: co je individualita

: proč pohlížíme na pacienty individuálně

: co je to holismus

: souvislost znalostí psychologie osobnosti pro naší profesi („proč se to učíme“)

Vývoj osobnosti, Utváření osobnosti

  • Biologičtí činitelé = vlohy, růst orgánů, rozvoj CNS Vrozené předpoklady (dispozice) nesené DNA, Vlivy působící na vývoj plodu (stres, alkohol, nikotin, léky, jedy, výživa …), Vlivy působící na dítě během porodu a těsně po porodu (asfyxie, klešťový porod),

  • Prostředí = čistota ovzduší, bytové podmínky, Přírodní podmínky (klima), Ekologické vlivy,

  • Sociální prostředí (rodina, škola, přátelé..)

  • Kulturní prostředí, Společenské změny v širší spolčenosti v průběhu života jedince (války, přírodní katastrofy, politické změny…)

  • Sociální činitelé = vztahy v rodině, výchovný styl (umět: autoritativní - projevuje náročností, kontrolou, prosazováním požadavků bez vřelosti a obousměrné komunikace, oceňována je poslušnost a úcta k autoritě., liberální - dětem dává plnou volnost bez omezování jejich vlastní aktivity. Tato výchova se projevuje citlivostí, zaměřeností na dítě, ale bez kladení jakýchkoli požadavků a mezí chování., demokratický - snaží se vystříhat obou krajností. Tento styl pokládá za nejdůležitější respektování dítěte jako samostatné bytosti s právem rozhodovat o sobě, dítě však musí současně poznávat svou odpovědnost vůči druhým lidem v rodině i mimo ni. Rodiče jsou v tomto případě spíše spolupracujícími partnery.[)

  • Vlastní aktivitou = rozvoj schopností, sebevzdělávání, seberealizace

Učení a činnosti člověka

Učení ve škole

Hra

Zájmové činnosti

Zaměstnání

  • Vývoj osobnosti popisují:

    • Piaget

    • Freud

    • Erikson

Psychická struktura osobnosti

  • Souhrn určitých znaků vlastností osobnosti

  • Je relativně stálá může se měnit? ANO (kdy: změny životních podmínek, životní zkušenost)

  • Do struktury patří:

Témata, do kterých materiál patří