Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Vývojová psychologie

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (22.16 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

18. Vývojová psychologie: činitelé ovlivňující vývoj člověka, obecné zákonitosti vývoje, rozdělení a charakteristika jednotlivých vývojových období.

Vývojová psychologie

- je základní psychologická disciplína, která se zabývá vývojem psychických jevů v čase

(poznámka: psychologie se dělí na: základní, specializovanou a aplikovanou)

  1. Fylogeneze psychiky – vývoj psychiky od nejjednodušších organismů po nejsložitější. Zkoumá specifiku chování.

  2. Antropogeneze psychiky – vývoj psychiky jedince jako biologického druhu – Homo sapiens. Vzniká na určitém stupni fylogeneze. Souvisí s historicko – kulturním vývojem.

  3. Ontogeneze psychiky – vývoj psychiky člověka od početí až do smrti, činitelé ovlivňující vývoj – vnitřní, zevní

  • Pedopsychologie – psychologie dětství.

  • Psychologie adolescence – psychologie dospívání.

  • Adultopsychologie – psychologie dospělosti.

  • Gerontopsychologie – psychologie stáří.

Činitelé vývoje:

  • Vnitřní (biologické faktory): zděděné genetické informace (genotyp, základ dispozic)

  • Zevní: sociální, kulturní, politické, ekologické (potřeba být milován, identity, bezpečí, být akceptován…)

- faktory ovlivňující vývoj:

  1. Biologické – tělesná konstrukce, dědičnost

  2. Sociální – socializace

  3. Psychologicko – osobní – usměrňování svého vývoje – sebevývoj, rozvoj osobnosti

Obecné zákonitosti vývoje:

Vývoj probíhá po celou dobu života

Vývoj je řada zákonitých změn (narození, dětství, dospělost, stáří)

Vývoj = od méně dokonalých kultur ke složitým

Změny:

  1. vzestupné = evoluční – dětství

  2. sestupné = involuční – stáří

  3. setrvalé = stacionární – dospělost

- vývojová teorie „kdo, se podílel na popisu, definování ontogenetického vývoje (co bylo a je typické pro jednotlivá období od narození po smrt)“

J. Piaget (1896 – 1981) – kognitivní vývoj v dětském věku

  1. fáze senzomotorické inteligence – od * do 2let

  2. fáze symbolického a předpojmového myšlení – 2–4let

  3. fáze názorného myšlení – 4–7let

  4. fáze konkrétních logických operací – 7–11let

  5. fáze formálních logických operací – 11–12let

E. Erikson (1902 – 1994) – každé stadium chápe jako konflikt dvou tendencí, možnost postupu/vývoje člověka závisí na vyřešení konfliktu:

  1. fáze základní důvěry v život proti základní nedůvěře – 0–1rok

  2. fáze autonomie proti studu a pochybám – 1–3let

  3. fáze iniciativy proti pocitům viny – 3–6 let

  4. fáze snaživosti proti pocitu méněcennosti – 6–12let

  5. fáze identity proti zmatení rolí – 12–19let

  6. fáze intimity proti izolaci – 19–25let

  7. fáze generativity proti stagnaci – 25–50let

  8. fáze integrity proti zoufalství – od 50let

S. Freud (1856 – 1939) – koncepce duševního vývoje má pět fází:

  1. Orální fáze časově odpovídá kojeneckému období (1 rok).

  2. Anální fáze časově odpovídá období vývoje batolete (1–3 roky).

  3. Falická fáze se týká období (3–5 let).

  4. Latentní fáze se týká období (5–10/11 rokem tzn. nástupem puberty).

  5. Genitální fáze – je z hlediska vývoje libida fází terminální, nejvyšší a poslední (od 11let)

Témata, do kterých materiál patří