Vývojová psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
18. Vývojová psychologie: činitelé ovlivňující vývoj člověka, obecné zákonitosti vývoje, rozdělení a charakteristika jednotlivých vývojových období.
Vývojová psychologie
- je základní psychologická disciplína, která se zabývá vývojem psychických jevů v čase
(poznámka: psychologie se dělí na: základní, specializovanou a aplikovanou)
Fylogeneze psychiky – vývoj psychiky od nejjednodušších organismů po nejsložitější. Zkoumá specifiku chování.
Antropogeneze psychiky – vývoj psychiky jedince jako biologického druhu – Homo sapiens. Vzniká na určitém stupni fylogeneze. Souvisí s historicko – kulturním vývojem.
Ontogeneze psychiky – vývoj psychiky člověka od početí až do smrti, činitelé ovlivňující vývoj – vnitřní, zevní
Pedopsychologie – psychologie dětství.
Psychologie adolescence – psychologie dospívání.
Adultopsychologie – psychologie dospělosti.
Gerontopsychologie – psychologie stáří.
Činitelé vývoje:
Vnitřní (biologické faktory): zděděné genetické informace (genotyp, základ dispozic)
Zevní: sociální, kulturní, politické, ekologické (potřeba být milován, identity, bezpečí, být akceptován…)
- faktory ovlivňující vývoj:
Biologické – tělesná konstrukce, dědičnost
Sociální – socializace
Psychologicko – osobní – usměrňování svého vývoje – sebevývoj, rozvoj osobnosti
Obecné zákonitosti vývoje:
Vývoj probíhá po celou dobu života
Vývoj je řada zákonitých změn (narození, dětství, dospělost, stáří)
Vývoj = od méně dokonalých kultur ke složitým
Změny:
vzestupné = evoluční – dětství
sestupné = involuční – stáří
setrvalé = stacionární – dospělost
- vývojová teorie „kdo, se podílel na popisu, definování ontogenetického vývoje (co bylo a je typické pro jednotlivá období od narození po smrt)“
J. Piaget (1896 – 1981) – kognitivní vývoj v dětském věku
fáze senzomotorické inteligence – od * do 2let
fáze symbolického a předpojmového myšlení – 2–4let
fáze názorného myšlení – 4–7let
fáze konkrétních logických operací – 7–11let
fáze formálních logických operací – 11–12let
E. Erikson (1902 – 1994) – každé stadium chápe jako konflikt dvou tendencí, možnost postupu/vývoje člověka závisí na vyřešení konfliktu:
fáze základní důvěry v život proti základní nedůvěře – 0–1rok
fáze autonomie proti studu a pochybám – 1–3let
fáze iniciativy proti pocitům viny – 3–6 let
fáze snaživosti proti pocitu méněcennosti – 6–12let
fáze identity proti zmatení rolí – 12–19let
fáze intimity proti izolaci – 19–25let
fáze generativity proti stagnaci – 25–50let
fáze integrity proti zoufalství – od 50let
S. Freud (1856 – 1939) – koncepce duševního vývoje má pět fází:
Orální fáze časově odpovídá kojeneckému období (1 rok).
Anální fáze časově odpovídá období vývoje batolete (1–3 roky).
Falická fáze se týká období (3–5 let).
Latentní fáze se týká období (5–10/11 rokem tzn. nástupem puberty).
Genitální fáze – je z hlediska vývoje libida fází terminální, nejvyšší a poslední (od 11let)