Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




19B - Konflikty

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (64.61 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

• rozhodnutí se pro objekt, který je současně přitažlivý a odpudivý
• při tomto rozhodování většinou člověk hledá náhradní řešení 

Typy konfliktů− únikový− přizpůsobivý− kopletitivní (hodnota)
− kooperativní (oboustranná výhra)

1

19B

KONFLIKTY

Příčiny konfliktů
1) vnitřní příčiny

a) kofliktotvorné osobnosti: nevhodný charakter (cholerici), poruchy ve způsobu myšlení, řeči 
b) nepříznivý aktuální psychický stav a tělesný stav: únava, stres, negativní emoce, …
c) pesimisté, chroničtí nespokojenci, optimisté 

2) vnější příčiny

a) chybné zhodnocení situace 
b) přirozená rozdílnost lidí 
c) nepříjemná realita 

Chování člověka v konfliktních situacích− vnějše-vnitřní konflikt: mám tendenci se nějak chovat, ale okolí vyžaduje něco jiného 
− vnější konflikt: 

• okolí klade na člka protikladné požadavky (otec chce něco, matka chce něco jiného – nemůžu vyhovět)

− vnitřní konflikt:

• konflikt uvnitř člověka 
• bojujeme s leností a smyslem pro odpovědnost 
• nevíme co si vzít na sebe 

Fáze konstruktivního řešení konfliktu
1) úvodní fáze− oznámení že s partnerem potřebujeme něco probrat
− příznivé může být určení si termínu (neřešit konflikt hned) 
2) hlavní fáze− je možné kritizovat, říkat otevřeně co si myslíme, co se nám nelíbí
− je dovoleno přiměřeně projevit své upřímné emoce (pro odreagování napětí)
− totéž je nutné umožnit i partnerovi − v této fázi se doporučuje udělat:

• analýzu pocitů: všech zainteresovaných v konfliktu 
• analýzu motivů: potřeba skutečných zájmů lidí v konfliktu 
• specifikaci přání: jejich upřesnění, neboť obvykle jde v konfliktu o nějakou změnu (tj. co, jak, kdy, dělat či 

nedělat, jak se chovat, …)

• je nutné dodržovat zásady otevřené asertivní komunikace 

3) závěrečná fáze− měla by vyústit ve vypracování spol. návrhu řešení, obvykle v oboustranně přijatelný kompromis (dohoda na základě

Témata, do kterých materiál patří