25B - Vývojová psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
1
25B
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE
Batole− od 1 – 3 let− časté napodobování − rozvoj představivosti, má velkou fantazi
− předpoklady ke správnému držení těla se neustále zlepšují
− po prvním roce ujde dítě kolem 20 kroků
− od jednoho roku dítě kutálí a hází míčem − okolo 3 roku se ptají „Proč?“ a říkají říkanky a básničky
− důležité je uspokojovat citové potřeby − na konci období je sebeuvědomění se
Předškolní věk− od 3 do 6 (7) let − schopnost regulovat jednání podle instrukcí
− první odpoutání od rodiny − dobře rozvinutá jemná motorika (modelování, navlékání, …)
− postupně se učí ovládat emoce − důležitá je socializace (kolektivní hry, kontakt s vrstevníky)
− je egocentrický (nechápe, že druzí mají jiný pohled)
− prudký rozvoj slovní zásoby (opakuje básničky, delší a složitější věty)
Mladší školní věk− od 6 do 11 let (do puberty)
− hlavním motivem je škola − věrně napodobuje skutečnost − převládá radost, bezstarostnost, hovornost, kladné citové ladění
− váže se na silnějšího jedince (učitelka, spolužák)
− může se projevit ADHD, dyslexie, specifické poruchy učení, …
Starší školní věk (pubescence)− od 11 do 15 let (individuální)
− přeměna dítěte v dospělého člověka − emočně nevyvážený, impulsivní, má problémy se sebepřijetím
− zájem o sexualitu, zvídavost, masturbace
− začínají se vytvářet druhotné pohlavní znaky − je kritický k autoritám
− dívky jsou vyzrálejší nežli chlapci
− vrstevnické skupiny mají větší vliv než rodina a škola
2
25B
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE
Dospívání (adolescence)− od 15 do 18 (20) let− nekritičtější a nejtěžší období (výběr školy, první partneři, …)
− touha stát se dospělým − časté pocity nejistoty, strachu a úzkosti, obavy z budoucnosti
− zhoršená pozornost a sebeovládání, prudké a přecitlivělé způsoby reagování
− zařazují se do nových kolektivů, mají větší nároky na vztahy− období končí osamostatněním se