Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




5. Vývoj člověka

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (29.83 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

porozumění větší význam

Předškolní věk – od 3 let do nástupu do školy (6. – 7. rok)

– „zlaté období her“

– rozšiřování poznatků, učení nových věcí – otázky „proč“

– postupné učení ovládání emocí

– egocentrické myšlení, výrazná fantazie – živá představivost, lhaní

– bouřlivý rozvoj řeči

– začíná se rozvíjet svědomí – v posuzování dobrého či špatného je pro něj

kritérium odměna či trest

– dítě si mluví samo pro sebe

– vytvoření pohlavní identity – převzetí pohlavní role

– Oidipovský komplex – děti v tomto věku prohlašují, že si vezmou jednoho

ze svých rodičů

– soupeření a agresivita vůči rodiči stejného pohlaví

– od šestého roku se objevuje silná identifikační

vazba na rodiče, který byl donedávna soupeřem

– velký kontakt s vrstevníky – dítě si za kamaráda vybírá jedince sobě

podobného

– dítě se zajímá o narození dítěte a smrt (bojí se jí představa pohřbení za

živa)

– hry na sociální role

– dětské kresby z tohoto věku se používají v psychologii

Mladší školní věk – od 6 do 11-12 let

– vstup do školy je významný mezník v jeho životě a vývoji – soustavné

povinnosti, změna režimu dne, kolektiv třídy

– musí se naučit zvládat relativně dlouhodobé odloučení od rodiny,

přijmout autoritu učitele, soustředit se na výuku

– dítě se začíná a je srovnáváno s ostatními

– stále přemýšlí v konkrétní rovině – nedokáže si představit události, se

kterými se nesetkal

– uvědomění si, že je jeden z mnoha

– od 9 let je schopno empatie = vcítění se do pozice druhého a na základě

toho reagovat

– vše hodnotí na základě hodnocení nějaké autority

– roste schopnost soustředění, rozvoj úmyslné a logické paměti

– rozvoj ústního i písemného projevu – obohacení slovní zásoby

– přetrvává živá fantazie a hry

– emoce jsou stabilnější a vyváženější

– dívky v psychickém i fyzickém vývoji předbíhají chlapce

– na vývoj jedince má vliv rodina, motivace, zájmy, mimoškolní aktivity

Střední školní věk – puberta – 10-11 do 14-15 let

– tzv. druhá tvarová přeměna – rychlý růst, fyziologické změny,

pohlavní diferenciace, prudký růst výšky a hmotnosti, rozvoj

sekundárních pohlavních znaků

– podle Freuda genitální období

– sebeuvědomování, snaha o nezávislost

– 2. období vzdoru

– bouřlivá představivost, oživení sexuálního pudu

– značná duševní rozkolísanost, přeceňování vlastních sil,

zvýšená citlivost, větší labilita, uzavřenost – neprojevování citů

navenek

– smysl pro spravedlnost, zaměření na společenský život,

kolektivní cítění, snaha být samostatný, osamostatňování

z vázanosti na rodiče – je k nim kritický, odmítá podřízenou

roli, neakceptuje jejich rozhodnutí jako rozhodnutí autority,

Témata, do kterých materiál patří