5. Vývoj člověka
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
porozumění větší význam
Předškolní věk – od 3 let do nástupu do školy (6. – 7. rok)
– „zlaté období her“
– rozšiřování poznatků, učení nových věcí – otázky „proč“
– postupné učení ovládání emocí
– egocentrické myšlení, výrazná fantazie – živá představivost, lhaní
– bouřlivý rozvoj řeči
– začíná se rozvíjet svědomí – v posuzování dobrého či špatného je pro něj
kritérium odměna či trest
– dítě si mluví samo pro sebe
– vytvoření pohlavní identity – převzetí pohlavní role
– Oidipovský komplex – děti v tomto věku prohlašují, že si vezmou jednoho
ze svých rodičů
– soupeření a agresivita vůči rodiči stejného pohlaví
– od šestého roku se objevuje silná identifikační
vazba na rodiče, který byl donedávna soupeřem
– velký kontakt s vrstevníky – dítě si za kamaráda vybírá jedince sobě
podobného
– dítě se zajímá o narození dítěte a smrt (bojí se jí představa pohřbení za
živa)
– hry na sociální role
– dětské kresby z tohoto věku se používají v psychologii
Mladší školní věk – od 6 do 11-12 let
– vstup do školy je významný mezník v jeho životě a vývoji – soustavné
povinnosti, změna režimu dne, kolektiv třídy
– musí se naučit zvládat relativně dlouhodobé odloučení od rodiny,
přijmout autoritu učitele, soustředit se na výuku
– dítě se začíná a je srovnáváno s ostatními
– stále přemýšlí v konkrétní rovině – nedokáže si představit události, se
kterými se nesetkal
– uvědomění si, že je jeden z mnoha
– od 9 let je schopno empatie = vcítění se do pozice druhého a na základě
toho reagovat
– vše hodnotí na základě hodnocení nějaké autority
– roste schopnost soustředění, rozvoj úmyslné a logické paměti
– rozvoj ústního i písemného projevu – obohacení slovní zásoby
– přetrvává živá fantazie a hry
– emoce jsou stabilnější a vyváženější
– dívky v psychickém i fyzickém vývoji předbíhají chlapce
– na vývoj jedince má vliv rodina, motivace, zájmy, mimoškolní aktivity
Střední školní věk – puberta – 10-11 do 14-15 let
– tzv. druhá tvarová přeměna – rychlý růst, fyziologické změny,
pohlavní diferenciace, prudký růst výšky a hmotnosti, rozvoj
sekundárních pohlavních znaků
– podle Freuda genitální období
– sebeuvědomování, snaha o nezávislost
– 2. období vzdoru
– bouřlivá představivost, oživení sexuálního pudu
– značná duševní rozkolísanost, přeceňování vlastních sil,
zvýšená citlivost, větší labilita, uzavřenost – neprojevování citů
navenek
– smysl pro spravedlnost, zaměření na společenský život,
kolektivní cítění, snaha být samostatný, osamostatňování
z vázanosti na rodiče – je k nim kritický, odmítá podřízenou
roli, neakceptuje jejich rozhodnutí jako rozhodnutí autority,