5. Vývoj člověka
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
diskutuje o nich
– zvýšená kritičnost, nerozvážnost
– roste vliv vrstevníků – skupinová identita
– nerozumí si s dospělými – konflikty
– záleží mu na mínění druhých
Starší školní věk – adolescence – 15 až 20 let
– období plné rozporů, hledání vlastní identity, proces
odlučování se od rodičů
– koncem období citové a rozumové prohloubení a uklidnění
– chlapci rychle rostou, dostávají dospělé proporce, více se
potí; u chlapců, kteří nevyrostou hrozí napoleonský
komplex = chtějí dosáhnout vedoucího postavení za každou
cenu
– dívky dostávají ženské rysy
– inteligence se dělí na tekutou (přirozená bystrost) a
krystalickou (naučené myšlenkové obraty, osvědčené
strategie při řešení problémů)
– velká potřeba samoty, ale také rozhovorů – četba
psychologických románů
– zájem o životní pravdu
– rozmanitý a intenzivní sexuální život
– odmítá sentimentalismus, zbabělost a prodejnost starší
generace
– převaha absolutismu v morálce
– emancipační proces – svár mezi rodiči a dospívajícími,
potřeba získat svá stanoviska – adolescenční neofilie
Období dospělosti – od 20-25 do 30 let
– obavy z budoucnosti (nezaměstnanost), vstup do různých hnutí
– relativní klid, vyrovnanost, nárůst sebevědomí
– řada dívek uvažuje o manželství, těhotenství
– určení identity a sexuální orientace
– uvolňuje se závislost na rodičích, formuje se úroveň sebevědomí a
objevují se pokusy o vlastní životní filozofii
– zisk zkušeností, realizování životních cílů
– střízlivý realismus
– 30. rok – orgány zcela zralé – vrcholná aktivita, vrchol fyzických sil a
tvořivosti
– narůstá úroveň psychosociálních dovedností, zlepšuje se schopnost
odpovědného a estetického jednání a stabilizují se životní postoje
– založení rodiny, uspokojení mateřského instinktu, nalezení trvalého
partnera
– základními aspekty života se stávají rodina, zaměstnání a různé záliby
– krizové období – první roky manželství
– narození dítěte
– odchod z domova (u rodičů hrozí syndrom prázdného
hnízda)
Střední dospělost – 30 až 45 let
– věk do ukončení reprodukčního období u žen – vrchol produktivity
– zhoršení manipulace, zraku, sluchu
– spolehlivost, předávání zkušeností, konstruktivní řešení problémů
– vrchol životních sil, maximální produktivita v práci, plození a výchovy
dětí, dosažení osobní zralosti
– zralý člověk je schopen: – vykonat přiměřené množství práce každý
den a mít pocit, že byla užitečná
– udržovat dlouhotrvající přátelství
– mít dostatečnou sebedůvěru
– jednat s každým a bez předsudků
– uspokojivého sexuálního styku se stalým
partnerem
– zaměnit práci za hru, odpočinek, relaxaci
– být spolehlivý a odpovědný
– stabilizace osobních rysů