5. Vývoj člověka
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
– psychický vývoj – rozvoj nervové soustavy, základních vrozených
dispozic (= „klíčový věk“)
– emocionální a sociální vývoj – kladné a záporné emoce
– Jean Piaget – švýcarský psycholog
– rozdělení fází senzomotorické inteligence:
1. fáze primární kruhové reakce
–> dítě se koncentruje na vlastní tělo
2. fáze sekundární kruhové reakce
–> dítě si všímá okolí, vytváří záměrné jednání
3. fáze kombinované sekundární kruhové reakce
–> dítě začíná pomalu chápat vztah mezi příčinnou a
následkem
–> dokáže vyvinout úsilí na zaměřený cíl
– vývoj poznávacích procesů: 1. zrak
–> od 4. měsíce barevné, od 9. měsíce
trojrozměrné vnímání
2. sluch
3. řeč
–> stádium předřečových hlasových
projevů
–> stádium porozumění slov
–> stádium tvoření slov (nejdříve brouká,
žvatlá, vysloví první slovo, rozumí
slovům „ne“, „nesmíš“, „dej“ či
vlastnímu jménu)
Batolecí období – od 1 do 3 let
– dítě se stává samostatnější (ambivalence k matce), dochází k procesu
automatizace
– schopnost ovládat vyměšování, své tělo
– 2 druhy pohybu: 1. retence
–> udržení něčeho
2. eliminace
–> pustit, zahodit něco
– potřeba stálé aktivity, snaha sebeprosazení
– rozvoj tvořivosti a experimentování, hrubá motorika
– dokáže si představit věc, aniž by ji viděl
– pojmenovávání trvalých objektů, otázky „proč“ a „jak“
– lepší orientace v čase, prostoru a množství – dokáže rozlišit jednotlivé
časové úseky během dne
– potřeba zkoumat svět, poznávat pravidla fungování světa
– emoce: 1. afekty hněvu a vzteku
2. strach a nejistota
3. stud
4. hrdost
5. žárlivost
– zrak – orientace na barvy
– hra – konstruktivní hra na role
– kresba (čárání –> pohyb z lokte –> čmáranice + tužka v konečcích
prstů –> kresba hlavonožců –> náznak nohou –> odlišení typických
znaků)
– rozvoj myšlení: 1. počátky symbolické hry
2. začíná používat vnitřní řeč
3. symbolické a předpojmové myšlení
– vývoj paměti: 1. pracovní paměť
–> informace o aktuální situaci
2. implicitní paměť
–> uchovávají se dovednosti
3. explicitní paměť
–> uchovávání poznatků, které lze slovně popsat – tříleté
dítě dokáže odvyprávět jednoduchý příběh
– jazykové schopnosti se rozvíjí pomocí mechanismů:
1. nápodoba
–> dítě napodobuje řeč dospělých
–> mění svá sdělení a přizpůsobuje svým aktuálním možnostem
2. zpětná vazba
–> dospělí opakují sdělení dítěte, ale korigují v něm chyby nebo
použijí jiný způsob vyjádření
3. modelování
–> rodiče přizpůsobují svůj projev možnostem dítěte
4. specifická zaměřenost
–> dítě se zaměřuje na složky projevu, které mají pro jeho