6.MO
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Myšlení
Přemýšlí už v mysli ,Informace získává od dospělých, ale i čtením
Období naivního realizmu
-Zpočátku přijímá závazně informace ze školy od učitelky, rodičů,
-Realizmus kritický
-Později je kritický na sdělované informace a porovnává je se svými a zkušenostmi
Řeč
Nejvíce se rozvíjí rozhovorem
Roste slovní zásoba, délka souvětí
V 7 letech zná asi 18 500 slov
Strategie učení
-
pokus a omyl
-
předchozí zkušenosti
-
nápodobou – např. zdravení, poděkování, ale i nevhodné formy chování
CITOVÝ VÝVOJ A SOCIALIZACE
Socializace = začleňování do společnosti –rodina, pak škola-vrstevníci, učitelé
Vrstevníci-vliv na sebeuvědomění (pozor na posmívání, urážky, šikana..)
Vůdcem v 1.-2. třídě je učitelka, ve 3. třídě její autorita ustupuje
Kamarádí s těmi, kteří sedí blízko, nebo kteří mají stejnou cestu ze školy
Upevňuje se systém hodnot, morálního jednání-nejdříve jedná podle norem proto, protože se chce vyhnout nepříjemnostem, kritice dospělých, pocitům viny, pak už proto, že si je zvnitřní
Rodina –pocit bezpečí a jistoty, velmi těžce nese rozvod rodičů
ŠKOLNÍ NEÚSPĚŠNOST- PŘÍČINY
1) ze strany dítěte
-Nižší rozumová úroveň,
-Nepozornost, nedbalost, nesoustředěnost,
-Malá vůle
-Neumí se učit, nebaví ho škola
Specifické poruchy učení
dyslexie – porucha čtení, problémy s rozpoznáváním, zapamatováním,si písmen, hlavně tvarově podobných, problémy s rychlostí čtení, porozumění textu, neví, o čem čte, správnosti čtení – B, D, J, P, …..hláskuje, slabikuje obtížnější slova
Dysgrafie – porucha psaní, písmo je nečitelné, píše pomalu, s námahou, nepamatuje si tvary písmen, neschopnost
napodobit tvary písmen, nedotahuje, vynechává písmena, zaměňuje si tvarově podobná písmena, např. H, K, škrtá, přepisuje,
3)Dysortografie – souvisí často s dyslexií, a dysgrafií, nerozlišuje tvrdé a měkké slabiky –di, ti ,ni, dy, ty, ny, umí je
vyjmenovat, ale v praxi je neumí používat , má problémy s gramatikou-problémy se skloňováním, časováním vynechává čárky, háčky, záměna, přehazování písmen, např. b,p, d, a-o, m-n, záměna sykavek –s,c, z, č,š, ž,
a)Dyskalkulie – porucha matematických schopností, plete si znaménka, prostorové problémy (geometrie),počítá moc dlouho, počítá na prstech, nechápe slovní úlohy, místo násobení používá sčítání, nezvládá přechod přes desítku, zrcadlová záměna- místo 12 čte 21, místo 18 čte 81, při sčítání se může o jednu splést …
b)Dyspraxie – porucha obratnosti (tělocvik)
c)Dysmúzie – porušena schopnost vnímat, reprodukovat hudbu, nepamatuje si melodii
Poruchy chování
-
ADD- porucha pozornosti
-
ADHD – porucha pozornosti s hyperaktivitou
2) Ze strany rodičů
Nevěnují se dítěti při přípravě do školy
Nejednotnost výchovného působení – autoritativní X liberální postoj