Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




7. Myšlení a řeč

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (23.25 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

- uvědomuje-li si člověk své halucinace = pseudohalucinace

Druhy představ

paměťové = vzpomínky

anticipační = představa do budoucnosti

tvůrčí = anticipační, ale s nově objevenými poznatky, představy obrazů, co plánuji namalovat

obecná = obecné znaky toho jevu, obecná představa budovy

jedinečná = představy konkrétního předmětu/jevu, představa vlastních rodičů, vlastního domu

Typy představ

zraková/vizuální = dominantní typ, představitelé bývají malíři, dobrá paměť na tváře a předměty

sluchová/auditivní = snadné vybavování zvukových představ, představitelé bývají hudebníci, paměť na melodie a hlas lidí

pohybová/motorická = snadné vybavování si pohybových představ, sportovci, tanečníci

Vývoj myšlení

- Jean Piaget – definoval 4 stádia:

  • senzorické stádium (od narození až do 2 let) – dítě odlišuje sebe od různých objektů, začíná jednat záměrně, má vědomí stálého objektu (objekty existují, i když nejsou přítomné)

  • předoperační stádium (2-7 let) – dítě se učí užívat jazyk, určité objekty jsou reprezentovány pomocí představ a slov, předměty třídí podle rysů (červené, hranaté hebké…), jeho myšlení je egocentrické

  • stádium konkrétních operací (7-12 let) - dokáže logicky uvažovat, předměty dokáže logicky roztřídit a logicky seřadit (nejtmavší - nejsvětlejší, největší - nejmenší)

  • stádium formálních operací (12 let a výše) – dokáže myslet logicky o abstraktních pojmech a systematicky testuje hypotézy (dokáže rozlišit něco existujícího od neexistujícího a dokáže potvrdit nebo vyvrátit výpověď)

- instinkt = vrozený neměnný vzorec chování skládající se z řetězce reflexů

- intuice = podvědomé usuzování, zpracování informací, jen výsledek se dostane do vědomí

Řeč

- formální způsob komunikace, používá symboly a pravidla

- hlavním nástrojem je jazyk = systém symbolů a pravidel

- slovo denotativní – obsah slova auto = věc na 4 kolech

konotativní – co to udělá/vyvolá u příjemce auta = pozitivní pro milovníky, negativní po autnehodě

- dítě se řídí lidským hlasem, sluch už v prenatálním období

- osvojování řeči je univerzální proces, záleží na stimulaci a genetice

- mutismus = dítě se rozhodně nemluvit

- stádia: BROUKÁNÍ = 2 – 4/5 měsíců

ŽVATLÁNÍ = 4 – 6 měsíců (opakování sekvencí – mama, papa, tata, dada)

PRVNÍ SLOVA = 1 rok

JEDNOSLOVNÉ VĚTY = 12 – 18 měsíců (hají, hačí, pití)

DVOUSLOVNÉ VĚTY = 1,5 – 2 roky, novotvary, já

7 LET = 18 – 25 tisíce slov, 12 LET = 26 tisíc slov, DOSPĚLOST = 40 – 200 tisíc slov

- senzitivní období = velmi kritické období, zvýšená schopnost naučit se řeči (vlčí děti) - novorozenec

- řeč slouží ke komunikaci s jinými, ukládání do paměti, nástroj myšlení, ovlivňuje vnímání

Druhy řeči

vnitřní – nástroj myšlení, formulujeme myšlenky, “řeč pro sebe“, výjimečně přemýšlíme nahlas, stručná

Témata, do kterých materiál patří