7. Myšlení a řeč
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- uvědomuje-li si člověk své halucinace = pseudohalucinace
Druhy představ
paměťové = vzpomínky
anticipační = představa do budoucnosti
tvůrčí = anticipační, ale s nově objevenými poznatky, představy obrazů, co plánuji namalovat
obecná = obecné znaky toho jevu, obecná představa budovy
jedinečná = představy konkrétního předmětu/jevu, představa vlastních rodičů, vlastního domu
Typy představ
zraková/vizuální = dominantní typ, představitelé bývají malíři, dobrá paměť na tváře a předměty
sluchová/auditivní = snadné vybavování zvukových představ, představitelé bývají hudebníci, paměť na melodie a hlas lidí
pohybová/motorická = snadné vybavování si pohybových představ, sportovci, tanečníci
Vývoj myšlení
- Jean Piaget – definoval 4 stádia:
senzorické stádium (od narození až do 2 let) – dítě odlišuje sebe od různých objektů, začíná jednat záměrně, má vědomí stálého objektu (objekty existují, i když nejsou přítomné)
předoperační stádium (2-7 let) – dítě se učí užívat jazyk, určité objekty jsou reprezentovány pomocí představ a slov, předměty třídí podle rysů (červené, hranaté hebké…), jeho myšlení je egocentrické
stádium konkrétních operací (7-12 let) - dokáže logicky uvažovat, předměty dokáže logicky roztřídit a logicky seřadit (nejtmavší - nejsvětlejší, největší - nejmenší)
stádium formálních operací (12 let a výše) – dokáže myslet logicky o abstraktních pojmech a systematicky testuje hypotézy (dokáže rozlišit něco existujícího od neexistujícího a dokáže potvrdit nebo vyvrátit výpověď)
- instinkt = vrozený neměnný vzorec chování skládající se z řetězce reflexů
- intuice = podvědomé usuzování, zpracování informací, jen výsledek se dostane do vědomí
Řeč
- formální způsob komunikace, používá symboly a pravidla
- hlavním nástrojem je jazyk = systém symbolů a pravidel
- slovo denotativní – obsah slova auto = věc na 4 kolech
konotativní – co to udělá/vyvolá u příjemce auta = pozitivní pro milovníky, negativní po autnehodě
- dítě se řídí lidským hlasem, sluch už v prenatálním období
- osvojování řeči je univerzální proces, záleží na stimulaci a genetice
- mutismus = dítě se rozhodně nemluvit
- stádia: BROUKÁNÍ = 2 – 4/5 měsíců
ŽVATLÁNÍ = 4 – 6 měsíců (opakování sekvencí – mama, papa, tata, dada)
PRVNÍ SLOVA = 1 rok
JEDNOSLOVNÉ VĚTY = 12 – 18 měsíců (hají, hačí, pití)
DVOUSLOVNÉ VĚTY = 1,5 – 2 roky, novotvary, já
7 LET = 18 – 25 tisíce slov, 12 LET = 26 tisíc slov, DOSPĚLOST = 40 – 200 tisíc slov
- senzitivní období = velmi kritické období, zvýšená schopnost naučit se řeči (vlčí děti) - novorozenec
- řeč slouží ke komunikaci s jinými, ukládání do paměti, nástroj myšlení, ovlivňuje vnímání
Druhy řeči
vnitřní – nástroj myšlení, formulujeme myšlenky, “řeč pro sebe“, výjimečně přemýšlíme nahlas, stručná