Batolecí období-po-upravě Mirka
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
a) 1 rok –Období skvrn
- úchop tužky (kreslícího náčiní)
při kresbě dělá různě velké, barevné skvrny,
b) 1,5 roku – Stadium čmáranic
po podložce čmárá všemi směry, celou rukou, nezvedá tužku
c) 2-3 roky- Stadium čárání
kreslí obrázek, nějak ho pojmenuje- máma, pes,
3 rok – Hlavonožci – kolečko, to představuje hlavu a trup, k němu dvě čárky- nohy a dvě
čárky – dvě ruce
CITOVÝ VÝVOJ A SOCIALIZACE
Vyvinuto mnoho emocí – např. žárlivost na mladšího sourozence, empatie – „panenka má
bolínko, pláče“, má vztah ke svým věcem- „můj hrníček, moje panenka“, má velmi
blízký vztah ke svým rodičům
K ostatním členům rodiny, ke zvířatům – utváření vztahu – podle zkušeností
Přetrvává separační úzkost
Konec 3 roku – období VZDORU, NEGATIVIZMU – uvědomuje si svou osobnost, je
svéhlavé, prosazuje si svou vůli, říká o sobě „Já sama“ nebo „Ne já sama“ , doposud se
nazývalo jménem- „Janička bude papat“
Prosazuje se, odmítá pomoc, např. při jídle, oblékání protestuje,křičí- „Já sama“, odmítá
přijmout pokyny, odpovídá „nechci, nebudu, - trvá to různě dlouho, chování se časem
upraví – trpělivost, kladný citový vztah, pevný řád, vědět, co smí, nesmí, a proč.
HRA
a) 1 rok - Hry funkční
manipulace s hračkou, napodobuje činnost dospělých
2 roky – hraje si samo, při přítomnosti jiného batolete- tahanice o hračky, podávání hračky
b) 2- 3 roky Hry konstrukční
staví z kostek, zasunuje předměty do skládačky. –kuličky a geometrické předměty do
otvorů, vynikající stavebnice- rozvoj myšlení – staví komín, vlak,
3 roky – hraje si s jiným – staví hrady z písku, vozí kočárky…. nebo s nimi soupeří – zápasí
o hračku…
c) 3 roky Hry tematické
hraje si na něco – minku, krmí miminko, chová pejska….