Evoluční-psych-všechny
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- otcovské investice -> podpora monogamie
◦ vedlejší produkt bipedie
Vsuvka – porovnání dvou fotek, kdy ženy v ovulaci nám připadají atraktivnější.
Nízká kvalita dítěte
Tělesná vada = nerozmnožovali by se, tedy ukončení investic = tradiční spol. i v moderních jsou častěji týrány
Narození za špatných okolností → špatné znamení = častěji nemocní
Nedostatek rodičovských zdrojů
Rizika úmrtí dítěte u vdov, u svobodných matek → investice spíše do najití nového
partnera
V moderní době – potraty
Podobné motivy u svobodných žen, čekají na lepší období
Čím však starší, tím potraty klesají, reprodukční období se zkracuje a raději si dítě nechají samy, než aby riskovaly bezdětnost
→ snižování infanticidy s věkem
Potraty u starších vdaných – udržení předem stanovené velikosti rodiny či nepodstupovat riziko defektního dítěte
Najímání kojných u bohatých (možnost investic do dalších potomků)
Častěji u dalších narozených synů
Selektivní infanticida
Triversův – Willardův efekt
Ženy ve vyšší kondici – výhodné preferovat syny → větší a silnější muži seženou více partnerek a více jich oplodní
Ženy s nižší kondicí – výhodné preferovat dcery → reprodukce dcer jistější i bez investic
Příklady:
Rádžpútové – Indie
Infanticida dívek z vyšších kast, muži si mohli vzít ženy i z nižší kasty, ale ne naopak → ženy menší šance na najití partnera
Mukogodové – Keňa
„Neúmyslné“ zanedbávání chlapců – vyšší mortalita
Nižší cena za nevěstu v rámci okolních kmenů → mukogodští mužové tedy nedostatek domácích žen a na jiné nemají = nízký repro. úspěch, synové nežádoucí proto a investice do dcer
Inuité – oblast Arktidy
Čím krutější podmínky, tím více chlapců, u porodu ale vyrovnané = poporodní manipulace
Pomoc s obživou, preference prvního dítěte chlapce
Kulturní Evoluce
Kultura
150+ definic (jen v rámci antropologické literatury)
po rozkategorizování zbydou 4 skupiny:
1. Pravidla chování
2. Představy v lidských myslích
3. Hmotné artefakty
4. Umění
společné: forma představ v lidských myslích a kulturní přenos skrze nápodobu a učení jako proces, jímž se představy osvojují
„souhrn informací: zahrnuje soubory principů, pravidel, mravů a způsobů interakce uvnitř skupiny či společnosti a lidských výtvorů; je předávána výhradně negeneticky, tedy učením.
Na otázku po významu slova ‚kultura‘ se obvykle jen výčtem podstatných jevů, které zahrnuje a produkuje.“ Obecně bývá v užším smyslu chápána jako systém určitých vzorců (obyčejů, mravů, zákonů, tabu, módy…), které vystupují jako příkazy a zákazy regulující lidské prožívání a chování a jejichž účinnost je zajišťována systémem pozitivních a negativních sankcí (odměn a trestů)