Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Evoluční-psych-všechny

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (400.37 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Z psychologického hlediska lze kulturu chápat také jako systém symbolů vytvářející specificky lidský svět významů a hodnot

  • „extenze organismu“ „Kultura je jak extenzí mysli, tak i mozku.“ „Každé kulturní chování je biologicky založeno.“

  • Edward O. WIlson (*1929) „Obecně lze říci, že existují biologicky založené obecné tendence (obživa, obrana teritoria, agrese, sex atd.), jímž různé kultury dávají různé formy a různým způsobem regulují jejich projevy.“

  • Co je to kultura a kulturní evoluce

    • 1 z možných definic kultury (Richerson & Boyd 2005):

      • informace, které mohou ovlivňovat chování jedince

        • v širokém slova smyslu: znalosti, dovednosti, domněnky, hodnoty, postoje…

      • lze je nabýt skrze ostatní členy druhu učením, imitací a jinými způsoby sociálního přenosu

    • vykazuje klíčové prvky biologické evoluce – dá se (do urč. míry) popsat pomocí stejných termínů (variabilita, selekce, dědičnost)

  • a co není

    • pojetí kulturní evoluce odlišné od unilineárních teorií kulturní evoluce (Tylor 1871)

    • její studium se nekryje s evoluční psychologií

      • EP jde o biologicky vyvinuté charakteristiky lidské mysli, které se dědily geneticky, ne kulturně 2

      • ne všichni EP vždy doceňovali roli kulturního přenosu

  • psychologické základy kultury

    • 2 prvky:

      • mechanismy sociálního učení (vyučování, nápodoba)

      • biologické predispozice (dostatečně „velký“ mozek)

    • výhoda nápodoby: není nutno se učit stále znova metodou pokus omyl

    • nevýhoda: viz Rogers (1989)

      • tzv. paradox konformity

        • za určitých okolností mohou napodobovatelé skončit kopírováním jiných napodobovatelů

  • PSYCHOLOGICKÉ MECHANISMY KULTURNÍHO PŘENOSU

    nápodoba/imitace = považována jako predispozice se kterou se děti rodí

    - nápodoba neboli imitace není jediný způsob přenosu informace

    - je i u jiných primátů, mohou za co to zrcadlové neurony /jakoby bylo jedno jestli něco vidíme nebo to sami děláme tzn, že jsou také schopny projevovat to jak se někdo tváří nebo chová/

    emulace = nejde o přímou nápodobu toho, co aktér provádí, ale o to, že ten který se učí tak vidí důsledky chování a jakou cestu zvolí je už na pozorovateli

    - důležité je jen to, že budou mít stejný výsledek

    stimulační vývoj – jde o vytváření příhodného prostředí pro učení (např. škola)

    - ochotně se učíme od lidí, kteří mají lepší postavení/jsou populární/úspěšnější apod.

    • Rozdíly mezi biologickou a kulturní evolucí

      • již zmíněné:

        • horizontální přenos kulturní informace

        • v kultuře chybí „přijatelný“ ekvivalent ke genům

        • chybí také jasný ekvivalent k distinkci genotyp x fenotyp

      • „biologická evoluce je slepá vůči dlouhodobým cílům“

      • sociální konstrukty (spravedlnost, peníze…) vyžadují jiná vysvětlení než konkrétní znaky (artefakty)

    • Společné charakteristiky biologické a kulturní evoluce

      • kulturní znaky také mohou

    Témata, do kterých materiál patří