Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Konformita

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (393.03 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Konzistence chování a názorů – systematické, koherentní a autonomní opakování vzorce chování vůči určitým podnětům

Autonomie

Flexibilita x rigidita (dogmatismus)

POSLUŠNOST VŮČI AUTORITĚ

Páchají zlo jen zlí lidé?

EXPERIMENT S. MILGRAMA (1974)

KDY UČITEL VYPOVÍ POSLUŠNOST

Odhad psychiatrů, studentů a dospělých střední třídy – „učitel“ se zastaví na 150 voltech

Realita – 65% učitelů pokračovalo až do maximální intenzity 450 voltů!! Nikdo se nezastavil pod úrovní 300 voltů.

Prosím vás, pokračujte.

Experiment vyžaduje, abyste pokračoval, prosím vytrvejte.

Je nezbytné, abyste pokračoval!

Nemáte na výběr, musíte pokračovat!

http://www.youtube.com/watch?v=xOYLCy5PVgM

POSLUŠNOST OVLIVŇUJE

Legitimita autority

Dohled (přímý/nepřímý)

Blízkost oběti

Existence mezičlánku (kovová mašina, další učitel)

Protichůdné příkazy

Vzor (někdo, kdo se vzepře příkazu)

Vývoj situace

  • „neškodný“ začátek

  • čím déle setrváváme v situaci, tím hůře se opouští

  • rychlá změna podmínek (není čas na přemýšlení) – držíme se „definice“ situace podle druhých

Ideologie – konám ve jménu „vyšších cílů“

LIMITY EXPERIMENTU

NEETICKÝ!!!

Je to laboratorní experiment a není jasné, nakolik se dá generalizovat na reálný svět (identifikace s nepřirozenou soc. rolí – což může snižovat pocit zodpovědnosti P.O.)

POSELSTVÍ EXPERIMENTU

  1. autorita na nás má větší vliv než jsme ochotni si přiznat,

  2. destruktivní poslušnost může být ovlivněna některými proměnnými (ale stěží ji dokážeme eliminovat zcela)

INSTITUCIONÁLNÍ
NORMY

Sociální normy vztahující se k určité instituci.

„Předepisují“, jak se chovat v určité ROLI, kterou jedinec v dané instituci zastává (určité chování je očekáváno).

Bylo vybráno 24 studentů – dobrovolníků, všichni byli psychicky vyrovnaní a zdraví jedinci, zastávající podobné hodnoty, podobný SE status. Experiment měl trvat dva týdny.

Náhodně byli rozděleni do skupiny „vězňů“ a „dozorců“. Dozorci byli poučeni o svých povinnostech a právech, s vězni bylo nakládáno podle předpisů reálného vězení (Palo Alto).

  • Vězeň musí být zticha v době odpočinku, po zhasnutí světel, v průběhu jídla a vždycky, když je mimo prostory vězení

  • Vězni se musí oslovovat čísly

  • Vězni musí dozorce oslovovat 'Mr. Correctional Officer' („pane nápravný důstojníku“)

  • Jakékoli pochybení v plnění pravidel může být potrestáno

  • Vězni musí nosit uniformy.

  • Dozorcům bylo řečeno, že se mají snažit jakýmkoliv způsobem zcela ovládnout "vězně", avšak nesmí použít fyzické násilí.

Průběh

Nastavení proměnných – moc/bezmoc, svoboda/otroctví, kontroly/vzpoury, identity/anonymity

  • Režim přesně kopíroval podmínky ve věznici

  • Musel být ukončen již po 6 dnech kvůli krutému zacházení s vězni.

LIMITY EXPERIMENTU

NEETICKÝ!!!

Témata, do kterých materiál patří