motivace-a-učení
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Pokusy s holuby= pověrčivé chování-vytvoření si diskriminančního podnětu / opakují chování, o kterém se domnívají, že jim přinesou štěstí (člověk a talismany).
KOMPLEXNÍ UČENÍ
-podstatou je schopnost vytvářet mentální reprezentace a operovat s nimi
-operace s mentálními reprezentacemi mohou být asociativní (např. Asociace představ-cesta z budovy) nebo složitější- více kroků, různé strategie
-Může být explicitní, ale probíhá i implicitně
UČENÍ VHLEDEM
-Wolfgang Köhler 20.léta 20.stol. (gestalt)
-nejvyšší forma učení
-situace, kde řešení vyžaduje komplikovanější strategii
-živočich spontánně pochopí novou situaci a předvídá potřebná jednání, které pak správně provede
-zvíře si vytváří mentální reprezentaci problému:
náhlost řešení
dostupnost již jednou objevené řešení
schopnost přenášet řešení do jiné situace
ČASTÁ FORMA UČENÍ U ČLOVĚKA a některých primátů
LATENTNÍ UČENÍ
-Edward Tolman 30.léta
-Vytváření a osvojení si kognitivních map (mentální reprezentace prostoru) u krys v bludišti
-Latentní učení = učení, které probíhá bez behaviorálních projevů
-výsledek se neprojeví, pokud není aktivován určitým podnětem
OBSERVAČNÍ UČENÍ
-Albert Bandura (1925)
-učení podle zásad operantního podmiňování
-informace o důsledcích svého chování získávám od vzorů
Pozornost
Retence (podržení)
Reprodukce
Motivace
BOBO DOLL EXPERIMENT- jak děti mlátili do panáka, když viděli, že to dělá někdo jiný