Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




motivace-a-učení

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (32.4 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • tělesné (potřeba čerstvého vzduchu, jídla)

  • psychické (společenské uznání, naplnění činnosti)

  • kulturní (estetika, potřeba vnímat něco hezkého)

  • zájmy – tendence zabývat se něčím, co člověka citově upoutává, dělí se podle šířky (všestranní lidé) a hloubky (důkladnost prožívání)

  • aspirace (ambice) – zaměření se na cíl, ctižádost, snaha, podle realizovatelnosti přiměřené a nepřiměřené, podle doby trvání krátkodobé a dlouhodobé

  • zvyky – neuvědomované, vedou člověka k činnosti automaticky – tendence dělat za určitých podmínek stejné věci, zvykovost nízká nebo vysoká (někdy se projevuje u géniů) – autismus

RŮZNÉ KLASIFIKACE POTŘEB – Plháková

1. SEBEZÁCHOVNÉ MOTIVY

a) TEORIE HOMEOSTÁZY – “pud sebezáchovy”, primární biologické pohnutky, které slouží k přežití jednotlivce nebo druhu: dýchat, spát, udržovat tělesnou teplotu, jíst a pít…

- homeostáza = rovnovážný stav organismu, ideální stav

- organismus stále sleduje, zda je homeostáza neporušena; pokud dojde k porušení – signál směřující k nápravě (vyhýbání se nedostatku i nadbytku)

b) TEORIE INSTINKTŮ – sex, rodičovské chování

- instinkt = vrozená, geneticky daná tendence provádět určité aktivity nebo specificky reagovat na typické podnětové vzorce

- předpokládá se, že u člověka se instinkty uplatňují při sexuálním chování, péči o děti a teritoriálním chování

- dětský obličej → pečující chování raný dětský úsměv je pravděpodobně instinktivní a slouží k upevňování vztahu dítě - pečující osoba

- attachement (obdoba imprintingu) přilnutí k pečující osobě, okolo 7.měsíců

- teritoriální chování - tendence hájit a označovat svůj životní prostor - platí, jak pro trvalé teritorium, tak pro dočasné teritorium

2. STIMULAČNÍ MOTIVY

- potřeba optimální úrovně aktivace a proměnlivých vnějších podnětů

- pravděpodobně vrozené jejich uspokojování není podmínkou přežití, ale je důležité pro zdravé psychické fungování

- projevují se hravostí, zvídavostí, vyhledáváním neobvyklých zážitků

a) TEORIE OPTIMÁLNÍ ÚROVNĚ AKTIVACE

- lidé se cítí nejlépe při střední úrovni mentální aktivace (arousalu) – příliš vysoký arousal (úzkost) i příliš nízký (nuda) je subjektivně nepříjemný a vede k chování za účelem dosažení příjemnějšího stavu

- vysoká úroveň aktivace – při soutěžení, zkouškách, sledování napínavých filmů

- snížení aktivace – pasivní odpočinek, vyšívání, koupel v teplé vodě

b) POTŘEBA VARIABILNÍCH VNĚJŠÍCH PODNĚTŮ

- experimenty se senzorickou deprivací - již po několika hodinách senzorické deprivace – nuda, podráždění, zrakové pseudohalucinace, narušené soustředění i na několik následujících dní - nadměrná stimulace je také nepříjemná – vnitřní podrážděnost a vyhledávání jednotvárnosti, velké interindividuální rozdíly (Zuckerman, sensation seeking scale)

Témata, do kterých materiál patří