Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




motivace-a-učení

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (32.4 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

e. fyziologické potřeby – spánek, jídlo, tekutiny, sex

SEBEREGULACE A VŮLE

- člověk si vytváří vlastní incentivy pro své chování, dokáže vědomě rozhodovat mezi motivy - dokáže (alespoň krátkodobě) ignorovat potřeby, včetně biologických, motivace tedy nepůsobí automaticky – pro uspokojení motivu je nutný volní akt

UČENÍ

  • relativně trvalé změny vědomostí nebo chování, které jsou výsledkem zkušeností

  • Záznamy o učení se shromažďují na určitém místě v CNS

  • Proces získávání zkušeností a utváření jedince v průběhu života – učíme se celý život

  • Smyslem je získávat, osvojovat, pozměňovat a upevňovat nové zkušenosti, a tím se přizpůsobovat novým situacím - naučené je opakem vrozeného

  • komplexní proces – zahrnuje vnímání, paměť a kognici + další dispozice a procesy (vůle, inteligence, motivace atd.)

Učení může být:

záměrné – jedinec si učení uvědomuje, učení má vytyčený cíl, např. ve škole

bezděčné – učení bez záměru, probíhá při hře, práci, činnostech

  • Základním procesem učení je tvoření asociací (spojení mezi vjemy, představami, zážitky), mezi asociace patří také podmíněné reflexy

  • učení se uskutečňuje na základě podmiňování (proces, kdy je určitá reakce vyvolána novým podmíněným podnětem)

  • klasické podmiňování – spojení vnějších podnětů, dvě události následují za sebou nezávisle na jedincově aktivitě

  • operativní podmiňování – jedná se o spojení určité reakce s jejími důsledky, jedinec se učí chovat takovým způsobem, aby dosáhl vytouženého výsledku, založeno na posilování (chování je upevňováno trestem či odměnou)

VROZENÉ REAKCE

  • Reflexy, instinkty (fixní vzorce chování)

  • Geneticky naprogramované typy učení- habituace, senzibilita, imprinting

UČENÍ ASOCIATIVNÍ

  • Klasické podmiňování

  • Operantní (instrumentální) podmiňování

  • Komplexní učení (strategické řešení situací, tvorba mentálních map a modelů)

  • Proces učení souvisí s mechanismem nervových cest v mozku (vrozený vzorec chování používá již připravenou cestu v CNS x v procesu učení se musí cesta nejprve vytvořit)

  • Záznamy o učení se shromažďují na určitém místě v CNS

  • Na pochopení procesu učení je nutná znalost paměti!

UČENÍ NEASOCIATIVNÍ

  • geneticky naprogramované typy učení- habituace, senzibilizace, imprinting

HABITUACE (přivykání)

-nejjednodušší typ učení

-jedinec je vystaven podnětu, který je opakován a jedinec si na něj zvykne a přestane na něj reagovat nereaguje skrze smyslové nebo svalové únavy, ale opravdu si na to zvykl

-kognitivně-behaviorální terapie př.Arachnofobie- ukazuji obrázky pavouků a postupně odbourávám strach

SENZIBILIZACE (zcitlivění)

-opak habituace

-dochází ke zvýšené behaviorální reakci na podnět

-obvykle spojena s negativním podnětem (bolest)

Témata, do kterých materiál patří