motivace-a-učení
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
e. fyziologické potřeby – spánek, jídlo, tekutiny, sex
SEBEREGULACE A VŮLE
- člověk si vytváří vlastní incentivy pro své chování, dokáže vědomě rozhodovat mezi motivy - dokáže (alespoň krátkodobě) ignorovat potřeby, včetně biologických, motivace tedy nepůsobí automaticky – pro uspokojení motivu je nutný volní akt
UČENÍ
-
relativně trvalé změny vědomostí nebo chování, které jsou výsledkem zkušeností
-
Záznamy o učení se shromažďují na určitém místě v CNS
-
Proces získávání zkušeností a utváření jedince v průběhu života – učíme se celý život
-
Smyslem je získávat, osvojovat, pozměňovat a upevňovat nové zkušenosti, a tím se přizpůsobovat novým situacím - naučené je opakem vrozeného
-
komplexní proces – zahrnuje vnímání, paměť a kognici + další dispozice a procesy (vůle, inteligence, motivace atd.)
Učení může být:
• záměrné – jedinec si učení uvědomuje, učení má vytyčený cíl, např. ve škole
• bezděčné – učení bez záměru, probíhá při hře, práci, činnostech
Základním procesem učení je tvoření asociací (spojení mezi vjemy, představami, zážitky), mezi asociace patří také podmíněné reflexy
učení se uskutečňuje na základě podmiňování (proces, kdy je určitá reakce vyvolána novým podmíněným podnětem)
klasické podmiňování – spojení vnějších podnětů, dvě události následují za sebou nezávisle na jedincově aktivitě
operativní podmiňování – jedná se o spojení určité reakce s jejími důsledky, jedinec se učí chovat takovým způsobem, aby dosáhl vytouženého výsledku, založeno na posilování (chování je upevňováno trestem či odměnou)
VROZENÉ REAKCE
Reflexy, instinkty (fixní vzorce chování)
Geneticky naprogramované typy učení- habituace, senzibilita, imprinting
UČENÍ ASOCIATIVNÍ
Klasické podmiňování
Operantní (instrumentální) podmiňování
Komplexní učení (strategické řešení situací, tvorba mentálních map a modelů)
Proces učení souvisí s mechanismem nervových cest v mozku (vrozený vzorec chování používá již připravenou cestu v CNS x v procesu učení se musí cesta nejprve vytvořit)
Záznamy o učení se shromažďují na určitém místě v CNS
Na pochopení procesu učení je nutná znalost paměti!
UČENÍ NEASOCIATIVNÍ
geneticky naprogramované typy učení- habituace, senzibilizace, imprinting
HABITUACE (přivykání)
-nejjednodušší typ učení
-jedinec je vystaven podnětu, který je opakován a jedinec si na něj zvykne a přestane na něj reagovat nereaguje skrze smyslové nebo svalové únavy, ale opravdu si na to zvykl
-kognitivně-behaviorální terapie př.Arachnofobie- ukazuji obrázky pavouků a postupně odbourávám strach
SENZIBILIZACE (zcitlivění)
-opak habituace
-dochází ke zvýšené behaviorální reakci na podnět
-obvykle spojena s negativním podnětem (bolest)