motivace-a-učení
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- opakované působení podnětu vede k nárůstu reakce na podnět
IMPRINTING (vtištění)
- K.Lorenz (1903-1989) -vrubozubí ptáci
-nezvratný proces= pouze v senzitivní periodě
-získávání poznatků u mláďat, která se naučí rozpoznat znaky své matky, aby ji mohla potom následovat -využívají ji mláďata k tomu, aby přežila -vtiskávají se a učí se
-dokonce lze vtisknout i do jedinců jiného druhu
-důležité je tam právě ta senzitivní perioda, kdy je možné vtisknutí (proto možné vtisknutí zvířat i do člověka)
-proces neasociativního učení – to, do koho se mláďata vtisknou, později používají jako šablonu pro výběr partnera
UČENÍ ASOCIATIVNÍ
KLASICKÉ PODMIŇOVÁNÍ
-ruský fyziolog IVAN PAVLOV (1846-1936)
=asociativní učení, při kterém organismus začne spojovat jeden podnět s dalším
-potrava=nepodmíněný podnět vyvolá vrozenou fyziologickou nepodmíněnou reakci=slinění
- neutrální podnět se ve spojení s odměnou stává spouštěčem určitého chování a později začne působit zcela samostatně= začne vyvolávat reakci, o které mluvíme jako podmíněné reakci a podmíněném podnětu
-podmíněný podnět lze vytvořit formou odměny i trestem - zpevňování= posilování reakce mezi nepodmíněnou reakcí a podmíněným podnětem, důležitá je i časová návaznost
- bez posilování dochází k vyhasínání podmíněné reakce
MALÝ ALBERT - J. Watson a R. Raynerová - zakladatel behaviorismu
-podmiňování strachu
-podmíněná reakce strachu z bílých krys
-došlo ke generalizaci= Albert měl strach z většiny bílých věcí
-produktem klasického podmiňování jsou pasivní reakce organismu (fyziologické)
-Operativní (instrumentální) podmiňování
ZÁKON EFEKTU (ÚČINKU)
-E.Thorndike (1874-1949)
-pozitivní či negativní účinky chování vedou ke změně pravděpodobnosti jeho výskytu
-učení metodou pokus omyl
-reakce následované pozitivním výsledkem bývají opakovány na rozdíl od reakce následovaných negativním výsledkem
OPERATIVNÍ PODMIŇOVÁNÍ
-B.F.Skinner (1904-1990)
-moderní pojetí behaviorální psychologie
-vše se dá ovlivnit učením, výchovou
-proces, při kterém se jedinec učí novému způsobu chování na základě posilování
-důležitá je aktivní spolupráce subjektů
-učení využívá zpětné vazby od okolí, pomocí odměn a trestů dochází k tvarování
Posílení (zpevnění)- kladný důsledek chování zvyšující pravděpodobnost budoucího výskytu chování
• pozitivní= odměna nějakého chování něčím pozitivním
• negativní= důsledek potřeby vyhnout se nepříjemným podnětům
Trest - negativní, stimul, který oslabuje preferenci dané reakce
• Pozitivní – oslabuje reakci, předložením negativního podnětu (pokárání dítěte)
• Negativní – oslabení reakce na základě odejmutí pozitivního stimulu (odebrání potravy)
Tvarování chování= zpevňování řady postupně se zlepšující reakcí, až je dosaženo žádoucí výsledné reakce