Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




motivace-a-učení

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (32.4 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

- opakované působení podnětu vede k nárůstu reakce na podnět

IMPRINTING (vtištění)

- K.Lorenz (1903-1989) -vrubozubí ptáci

-nezvratný proces= pouze v senzitivní periodě

-získávání poznatků u mláďat, která se naučí rozpoznat znaky své matky, aby ji mohla potom následovat -využívají ji mláďata k tomu, aby přežila -vtiskávají se a učí se

-dokonce lze vtisknout i do jedinců jiného druhu

-důležité je tam právě ta senzitivní perioda, kdy je možné vtisknutí (proto možné vtisknutí zvířat i do člověka)

-proces neasociativního učení – to, do koho se mláďata vtisknou, později používají jako šablonu pro výběr partnera

UČENÍ ASOCIATIVNÍ

KLASICKÉ PODMIŇOVÁNÍ

-ruský fyziolog IVAN PAVLOV (1846-1936)

=asociativní učení, při kterém organismus začne spojovat jeden podnět s dalším

-potrava=nepodmíněný podnět vyvolá vrozenou fyziologickou nepodmíněnou reakci=slinění

- neutrální podnět se ve spojení s odměnou stává spouštěčem určitého chování a později začne působit zcela samostatně= začne vyvolávat reakci, o které mluvíme jako podmíněné reakci a podmíněném podnětu

-podmíněný podnět lze vytvořit formou odměny i trestem - zpevňování= posilování reakce mezi nepodmíněnou reakcí a podmíněným podnětem, důležitá je i časová návaznost

- bez posilování dochází k vyhasínání podmíněné reakce

MALÝ ALBERT - J. Watson a R. Raynerová - zakladatel behaviorismu

-podmiňování strachu

-podmíněná reakce strachu z bílých krys

-došlo ke generalizaci= Albert měl strach z většiny bílých věcí

-produktem klasického podmiňování jsou pasivní reakce organismu (fyziologické)

-Operativní (instrumentální) podmiňování

ZÁKON EFEKTU (ÚČINKU)

-E.Thorndike (1874-1949)

-pozitivní či negativní účinky chování vedou ke změně pravděpodobnosti jeho výskytu

-učení metodou pokus omyl

-reakce následované pozitivním výsledkem bývají opakovány na rozdíl od reakce následovaných negativním výsledkem

OPERATIVNÍ PODMIŇOVÁNÍ

-B.F.Skinner (1904-1990)

-moderní pojetí behaviorální psychologie

-vše se dá ovlivnit učením, výchovou

-proces, při kterém se jedinec učí novému způsobu chování na základě posilování

-důležitá je aktivní spolupráce subjektů

-učení využívá zpětné vazby od okolí, pomocí odměn a trestů dochází k tvarování

Posílení (zpevnění)- kladný důsledek chování zvyšující pravděpodobnost budoucího výskytu chování

• pozitivní= odměna nějakého chování něčím pozitivním

• negativní= důsledek potřeby vyhnout se nepříjemným podnětům

Trest - negativní, stimul, který oslabuje preferenci dané reakce

• Pozitivní – oslabuje reakci, předložením negativního podnětu (pokárání dítěte)

• Negativní – oslabení reakce na základě odejmutí pozitivního stimulu (odebrání potravy)

Tvarování chování= zpevňování řady postupně se zlepšující reakcí, až je dosaženo žádoucí výsledné reakce

Témata, do kterých materiál patří