Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OSOBNOSTÍ-PSYCHOLOGIE-motivace

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (115.88 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Ve své práci potřeby dělí na psychické (mental), viscerogenní (viscerogenic), a sociálně-vztahové (sociorelational) potřeby. Obecně Murray následně začal rozlišovat reaktivní a proaktivní potřeby. Ve své pozdější práci na toto navazuje svým zaměřením na kontext. Potřeby tak vycházejí ze spouštěčů - tlaků (press).“

Vědomé (explicitní) x nevědomé (implicitní) motivy

McClelland a další (včetně Maslowa) upozorňjí, že vedle explicitních motivů, tužeb a potřeb (chci peníze, abych měl na jídlo) existují ještě implicitní motivy a potřeby. Zatímco sebeposuzovací dotazníky a běžné otázky na motivy (Proč chodíš do práce?) zachycují explicitní potřeby a motivy, narace (vyprávění) nad např. nestrukturovanými obrázky TAT, Rozsche nechávají „mluvit“ motivy, touhy a potřeby implicitní. (Protože si mě tam váží)

Jedná se o psychické potřeby, které je třeba uspokojovat stejně jako fyziologické.

Dvě velké trojky (BIG3) motivů, implicitní x nevědomé motivy

Máme dva kvalitativně odlišné systémy motivů, které řídí a energetizují lidské chování. Explicitní a implicitní motivy. Oba systémy se vytvářejí v jiném období ontogeneze!

Implicitní systém motivů se vyvíjí v útlém preverbálním, prelingvistickém a afektivním období dětství (např. do 3 let věku)

explicitní systém od uchopení řeči dítětem v sociálních interakcích.

Zatímco dotazníky měří sobě-připisovanou motivaci neboli explicitní motivy a potřeby, jichž si je jedinec vědom, které jsou zároveň aktuální, okamžité, sdělitelné a predikují chování a postoje v nějaké aktuální situaci,

implicitní motivy predikují dlouhodobé vzorce a trendy v chování jedince. Implicitní motivy jsou nesdělitelné a neuvědomované, vyvíjejí se před tím, než se jedinec naučí mluvit.

Implicitní motivy

Dosahování (Achievement) = Implicitní motiv dosahovaní (Achievement) sytí potřebu dosahovat výkonnosti, úspěšně dosahovat a přesahovat určité normy kvality či výkonnosti a dosáhnout určité míry excelence v tom, co děláme (ať už k snídani palačinky nebo světový rekord v hodu vánočním stromkem)

Moci (Power) = Motiv moci (Power) sytí potřebu vlivu a účinku na ostatní, na jejich chování, prožívání, myšlení

Afiliace a intimity (Intimacy) = Motiv afiliace a intimity (Intimacy) sytí potřebu člověka po vřelých, blízkých vztazích, po navazování, udržování a znovusdílení blízkých vztahů s druhými lidmi.

Sebe-determinační teorie (SDT) R.M. Ryana a E.L. Deciho

Explicitní motivy= Druhý motivační systém zahrnuje zahrnuje hodnoty, cíle, přesvědčení a postoje, které se vyvinuly s ohledem a v závislosti na ontogenezi kognitivních schopností jedince, schopností kontrolovat a ovládat mentální procesy. Jednoduše: dítě je rodiči explicitně učeno (vědomě se učí) mýt si ruce, aby nepřeneslo bakterie a viry na jídlo a nekontaminovalo ostatní členy domácnosti.

Témata, do kterých materiál patří