OSOBNOSTÍ-PSYCHOLOGIE-motivace
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Ve své práci potřeby dělí na psychické (mental), viscerogenní (viscerogenic), a sociálně-vztahové (sociorelational) potřeby. Obecně Murray následně začal rozlišovat reaktivní a proaktivní potřeby. Ve své pozdější práci na toto navazuje svým zaměřením na kontext. Potřeby tak vycházejí ze spouštěčů - tlaků (press).“
Vědomé (explicitní) x nevědomé (implicitní) motivy
McClelland a další (včetně Maslowa) upozorňjí, že vedle explicitních motivů, tužeb a potřeb (chci peníze, abych měl na jídlo) existují ještě implicitní motivy a potřeby. Zatímco sebeposuzovací dotazníky a běžné otázky na motivy (Proč chodíš do práce?) zachycují explicitní potřeby a motivy, narace (vyprávění) nad např. nestrukturovanými obrázky TAT, Rozsche nechávají „mluvit“ motivy, touhy a potřeby implicitní. (Protože si mě tam váží)
Jedná se o psychické potřeby, které je třeba uspokojovat stejně jako fyziologické.
Dvě velké trojky (BIG3) motivů, implicitní x nevědomé motivy
Máme dva kvalitativně odlišné systémy motivů, které řídí a energetizují lidské chování. Explicitní a implicitní motivy. Oba systémy se vytvářejí v jiném období ontogeneze!
Implicitní systém motivů se vyvíjí v útlém preverbálním, prelingvistickém a afektivním období dětství (např. do 3 let věku)
explicitní systém od uchopení řeči dítětem v sociálních interakcích.
Zatímco dotazníky měří sobě-připisovanou motivaci neboli explicitní motivy a potřeby, jichž si je jedinec vědom, které jsou zároveň aktuální, okamžité, sdělitelné a predikují chování a postoje v nějaké aktuální situaci,
implicitní motivy predikují dlouhodobé vzorce a trendy v chování jedince. Implicitní motivy jsou nesdělitelné a neuvědomované, vyvíjejí se před tím, než se jedinec naučí mluvit.
Implicitní motivy
Dosahování (Achievement) = Implicitní motiv dosahovaní (Achievement) sytí potřebu dosahovat výkonnosti, úspěšně dosahovat a přesahovat určité normy kvality či výkonnosti a dosáhnout určité míry excelence v tom, co děláme (ať už k snídani palačinky nebo světový rekord v hodu vánočním stromkem)
Moci (Power) = Motiv moci (Power) sytí potřebu vlivu a účinku na ostatní, na jejich chování, prožívání, myšlení
Afiliace a intimity (Intimacy) = Motiv afiliace a intimity (Intimacy) sytí potřebu člověka po vřelých, blízkých vztazích, po navazování, udržování a znovusdílení blízkých vztahů s druhými lidmi.
Sebe-determinační teorie (SDT) R.M. Ryana a E.L. Deciho
Explicitní motivy= Druhý motivační systém zahrnuje zahrnuje hodnoty, cíle, přesvědčení a postoje, které se vyvinuly s ohledem a v závislosti na ontogenezi kognitivních schopností jedince, schopností kontrolovat a ovládat mentální procesy. Jednoduše: dítě je rodiči explicitně učeno (vědomě se učí) mýt si ruce, aby nepřeneslo bakterie a viry na jídlo a nekontaminovalo ostatní členy domácnosti.