Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OSOBNOSTÍ-PSYCHOLOGIE-motivace

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (115.88 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

A. H. Maslow vytvořil teorii motivace založenou na hierarchickém žebříčku potřeb (motivů), na jejímž vrcholu je potřeb a seberealizace (potřeba realizovat plně svůj produktivní a tvůrčí potenciál)[2].

Dle Maslowa může dojít k aktualizaci potřeby seberealizace či jiných potřeb, které se tak stanou zdrojem motivace, až po uspokojení potřeb nacházejících se na nižší úrovni.

Proto k uspokojování potřeby seberealizace dle Maslowa dospěje jen malá část lidí, a to zpravidla až ve středním věku.

V procesu seberealizace se uplatňuje schopnost jedince nahlížet, posuzovat a formovat vlastní potřeby[3].

a základě shromážděných dat určil vlastnosti, které jsou pro seberealizujíce se jedince typické, např.:

  • Lépe a objektivněji vnímají a zpracovávají svět kolem sebe

  • Snášejí dobře nejistotu a vnější tlaky

  • Přijímají vlastní zodpovědnost, sebe sama a druhé lidi

  • Jsou tvořiví, se smyslem pro humor

  • Mají uspokojivé a hluboké interpersonální vztahy, spíše s menším počtem lidí

  • Jsou odolní vůči vlivům svého sociálního prostředí

  • Orientují se na řešení problému, spíše než sami na sebe

  • Záleží jim na celkovém prospěchu lidstva[6]

chování, které vede k seberealizaci:

  • Prožívání událostí jako dítě, s plným ponořením a soustředěně

  • Zkoušení spíše nových věcí, než lpění na ověřených či starých způsobech

  • Naslouchání vlastním pocitům, namísto podřizování se hlasu tradice, autority nebo většiny

  • Přijímání zodpovědnosti za své činy

  • Usilovná práce na vytyčených cílech

  • Připravenost snést nesouhlas okolí, při neshodě vlastních názorů s většinovým přesvědčením

  • Poctivost k sobě samému bez předstírání či „hraní her“

  • Identifikace vlastních obran a hledání odvahy pro jejich opuštění

Teorie potřeb Henryho Murray

  • Potřeba se vztahuje k připravenosti organismu reagovat určitým způsobem za určitých okolností

Potřeba organizuje způsob vnímání, interpretaci vnitřního a vnějšího prostředí, provází náš tím, co máme vidět, čeho si máme všimnout, co „potřebujeme“ vidět a udělat. Je mylná představa, že víme, co chceme. Většinou si to vůbec neuvědomujeme.

Potřeba je procesem redukce napětí

Každá potřeba je přitom spojená s určitým přáním a záměrem a tudíž konkrétními emocemi, tendencemi k jednání

Potřeby jedince jsou ovlivňovány prvky prostředí a sociokulturního kontextu

APERCEPCE: akt interpretování a zachycování významu v prostředí

Člověk projikuje svoje aktuální potřeby do málo strukturovaných obrázků a materiálu – Tematicko apercepční test (autorem je právě Murray)

Základním termínem v Marruayho pojetí motivace je potřeba (need). Potřeba reprezentuje sílu, kterou lze aktivovat jak interní, tak externí stimulací. Vyvolaná potřeba pak vede k aktivitě, která danou sílu redukuje či uspokojuje. Za normálních podmínek za nejvíce uspokojivé považoval snížení vyvolané tenze redukcí.

Témata, do kterých materiál patří