Otátka č. 5
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Vývoj jemné motoriky:
ke konci 1 roku staví na sebe kostky
v 18 měsících staví věž
3 leté dítě navléká korálky
Čmárání kolem 1,5 roku a čáry
Ve 3 letech nakreslí kruh
Hlavonožec ve 2,5 letech – typické
Rozvoj řeči:
Kolem 1 roku vykonává jednoducho reakci na výzvu
Dětský žargon-rozumí mu rodiče
Učí se lidskému rozhovoru – jeden mluví, druhý poslouchá, komunikační dovednosti
Ve 2,5 letech – symbolický význam slov – rozumí více slovům, víc jich užívá ( ve 12 měsících 6 slov, v 18 měsících 20-30 slov )
Nárůst – mluvní vzor, komunikace s dětmi
Individuální rozdíl v řeči
Sociální oblast:
Dítě se stává autonomní – je schopné si samo dojít kam chce
Kolem 1 roku pomáhá při oblékání
V 15 měsících samo jí lžičkou
Mluví o sobě ve třetí osobě, nazývá se jménem
sociální vztahy- vazba na rodiče, rodinu, nejvíc přejímá role rodičů, sociální učení, prarodiče
Udržování tělesné čistoty:
Po dosažení jednoho roku – kontrola dospělých, na nočník po probuzení, ale samo dítě si neřekne
Nutný nácvik a důslednost ze strany rodičů
Kolem 2 roku dítě samo hlásí svou potřebu, dodržuje čistotu
Plenky na jedno použití nejsou vhodné
Čistění zubů, samostatně jí, umývá si ruce
Během 3 roku oblékání a svlékání, nasazuje si boty
hra- samostatně, konstruktivní a destruktivní hry—zájem o analýzu
námětové hry ( hra na někoho, něco)
Kognitivní vývoj:
Podle Piageta – ve 2 letech etapa symbolického a předpojmového chování
Je schopné oddálené nápodoby, napodobí i když model již není přítomen
Emoční vývoj a socializace:
1.fáze – dítě křičí a volá matku
2.fáze zoufalství – dítě ztrácí naději, méně křičí, hluboká stísněnost, odmítá navazovat kontakt i s hračkami
3.fáze – odpoutání od matky – dítě potlačí emoce k matce, připoutá se k jinému dospělému.Pokud není jiný dospělý přítomen, připoutá se k věcem.
Situacím se nechce vyvarovat – pobyt matek s dětmi v nemocnici
Pokud dítě vstupuje do kolektivních zařízeních, postupná adaptace
V 1-2 letech jsou rozšiřovány sociální vztahy ve vnitřní rodině
Narození mladšího sourozence – vztahy žárlivosti a sesazení z trůnu – od 2 let. Dítěti by měla být věnována patřičná pozornost
Kolem 2 let navazuje dítě vztahy s ostatními dětmi
Projevuje se paralelné hra, teprve ve 3 letech spolupráce a soupeřivost ve hře
Negativismus:
Mezi 1-3 rokem fáze vzdoru, fáze negativismu, dítě si uvědomuje vlastní autonomii
U různých dětí různě vyznačena
Vrchol ve dvou letech. Klidný, chápavý, ale důsledný přístup rodičů
Poslušnost:
2 typy, liší se od sebe motivem, proč dítě poslouchá:
1.dobrovolná – dítě vnitřně poslouchá ( souhlasí ) –má základ v synchronii, matka a dítě v prvních měsících
2.situační – je podmíněna zvnějšku, dítě poslechne, pokud rodiče dohlížejí, bez projevu souhlasu nebo radosti. Vztah k morálním pravidlům v budoucnosti.