Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Otátka č. 5

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (64 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Vývoj jemné motoriky:

  • ke konci 1 roku staví na sebe kostky

  • v 18 měsících staví věž

  • 3 leté dítě navléká korálky

  • Čmárání kolem 1,5 roku a čáry

  • Ve 3 letech nakreslí kruh

  • Hlavonožec ve 2,5 letech – typické

Rozvoj řeči:

  • Kolem 1 roku vykonává jednoducho reakci na výzvu

  • Dětský žargon-rozumí mu rodiče

  • Učí se lidskému rozhovoru – jeden mluví, druhý poslouchá, komunikační dovednosti

  • Ve 2,5 letech – symbolický význam slov – rozumí více slovům, víc jich užívá ( ve 12 měsících 6 slov, v 18 měsících 20-30 slov )

  • Nárůst – mluvní vzor, komunikace s dětmi

  • Individuální rozdíl v řeči

Sociální oblast:

  • Dítě se stává autonomní – je schopné si samo dojít kam chce

  • Kolem 1 roku pomáhá při oblékání

  • V 15 měsících samo jí lžičkou

  • Mluví o sobě ve třetí osobě, nazývá se jménem

sociální vztahy- vazba na rodiče, rodinu, nejvíc přejímá role rodičů, sociální učení, prarodiče

Udržování tělesné čistoty:

  • Po dosažení jednoho roku – kontrola dospělých, na nočník po probuzení, ale samo dítě si neřekne

  • Nutný nácvik a důslednost ze strany rodičů

  • Kolem 2 roku dítě samo hlásí svou potřebu, dodržuje čistotu

  • Plenky na jedno použití nejsou vhodné

  • Čistění zubů, samostatně jí, umývá si ruce

  • Během 3 roku oblékání a svlékání, nasazuje si boty

hra- samostatně, konstruktivní a destruktivní hry—zájem o analýzu

námětové hry ( hra na někoho, něco)

Kognitivní vývoj:

  • Podle Piageta – ve 2 letech etapa symbolického a předpojmového chování

  • Je schopné oddálené nápodoby, napodobí i když model již není přítomen

Emoční vývoj a socializace:

  • 1.fáze – dítě křičí a volá matku

  • 2.fáze zoufalství – dítě ztrácí naději, méně křičí, hluboká stísněnost, odmítá navazovat kontakt i s hračkami

  • 3.fáze – odpoutání od matky – dítě potlačí emoce k matce, připoutá se k jinému dospělému.Pokud není jiný dospělý přítomen, připoutá se k věcem.

  • Situacím se nechce vyvarovat – pobyt matek s dětmi v nemocnici

  • Pokud dítě vstupuje do kolektivních zařízeních, postupná adaptace

  • V 1-2 letech jsou rozšiřovány sociální vztahy ve vnitřní rodině

  • Narození mladšího sourozence – vztahy žárlivosti a sesazení z trůnu – od 2 let. Dítěti by měla být věnována patřičná pozornost

  • Kolem 2 let navazuje dítě vztahy s ostatními dětmi

  • Projevuje se paralelné hra, teprve ve 3 letech spolupráce a soupeřivost ve hře

Negativismus:

  • Mezi 1-3 rokem fáze vzdoru, fáze negativismu, dítě si uvědomuje vlastní autonomii

  • U různých dětí různě vyznačena

  • Vrchol ve dvou letech. Klidný, chápavý, ale důsledný přístup rodičů

Poslušnost:

  • 2 typy, liší se od sebe motivem, proč dítě poslouchá:

  • 1.dobrovolná – dítě vnitřně poslouchá ( souhlasí ) –má základ v synchronii, matka a dítě v prvních měsících

  • 2.situační – je podmíněna zvnějšku, dítě poslechne, pokud rodiče dohlížejí, bez projevu souhlasu nebo radosti. Vztah k morálním pravidlům v budoucnosti.

Témata, do kterých materiál patří