Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Otázka č. 16

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (42 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Motivace ve škole.

Motivace ve škole má své nezastupitelné místo. Jedná se o motivaci ve vztazích žák- učitel a žák- učivo. Motivace ve vzdělávání je velmi důležitá. Má na ni vliv celá řada faktorů a skutečností.Uvádím některé z nich :

• Pokud učitel má tu „smůlu“, že učí žáka předmět, který ho nebaví nebo ke kterému má dokonce odpor, je motivace velmi složitá ( například některé dívky odmítají matematiku nebo fyziku, hoši zase dějepis apod.). Jednodušší situaci mají učitelé na odborných školách, kteří vyučují odborné předměty. Studenti, kteří zde studují si většinou školu vybrali právě z důvodu preference dané odbornosti. V tom případě je motivace vcelku jednoduchá- žáka předmět baví a zajímá.( Studentky zdravotnické školy se těší na praxi na dětské oddělení.Ke studiu na škole je přivedla touha pracovat s malými dětmi. )

• Vztah žáka k učiteli- velkou roli zajisté hrají sympatie a naopak antipatie. Učitel- profesionál by se měl chovat ke všem žákům stejně, neměl by někomu naddržovat a jiného studenta nedoceňovat. Toto platí ale i opačně, také žáci mají své oblíbené a neoblíbené učitele. Oblíbený učitel žáka snadno motivuje pro předmět, který učí.

• Probíraná látka – žáka může v rámci předmětu zajímat jedno téma více než druhé. Pokud zrovna učitel vyučuje téma, které žák zná a baví ho, je opět motivace snadná.

• Prostředí třídy- pokud učitel vyučuje ve světlé třídě, kde je přiměřené teplo, není slyšet hluk z ulice, má k dispozici vhodné didaktické pomůcky, pak je opět motivace – zaujetí žáka pro výuku snazší.

• Střídání činností během vyučovací hodiny- pro udržení pozornosti a zvýšení motivace je vhodné střídat během hodiny činnosti- skupinová práce, výklad pomocí prezentace, skládankové učení, brainstorming, učení se navzájem.Toto zajistí delší udržení pozornosti žáků.

• Klima třídy- jsou třídy, kde je příjemné a tvůrčí klima, ale vyskytují se i třídy, kde jeden žák nebo skupinka nedisciplinovaných žáků dokáží narušit celou hodinu a tím pádem i motivaci ostatních pro práci v hodině. Učitel se do takové třídy netěší a i tato skutečnost má vliv na výsledek vyučovací hodiny.

• Doba výuky- má velký vliv na motivaci pro výuku. Pokud je výuka zařazena v rozvrhu na konečné vyučovací hodiny nebo na hodiny bezprostředně po obědě, dostavuje se u žáků fyziologický útlum a tím dochází i k poklesu motivace.

Z výčtu je patrné, že motivace je pro náš život nutná, ať se to týká našich zálib a koníčků nebo naší práce. Není možné, aby člověk v životě dělal jen věci, které ho baví a těší. Je nutné , aby se člověk naučil vykonávat také činnosti neoblíbené dobře, rychle a účelně a aby si je zbytečně nehaněl a nevytvářel si k nim odpor ( malování, velký úklid, nákup apod).

Témata, do kterých materiál patří