Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Prosociální-chování

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (105.36 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Útok trval přes 30 minut, než útočník ženu ubodal

ani jeden z 38 svědků, kteří koukali z okna nezavolalo policii, nepřišlo na pomoc

jednání je v příkrém rozporu s množstvím důkazů, že v jiných situacích lidé pomáhají a pečují o druhé.

  • tisk začal psát o národní ostudě, bezcitnosti, apatii, přesycenosti aglomerací atd.

Rozptýlení odpovědnosti

Čím více lidí ve skupině tím více rozptýlená zodpovědnost

Ale jakmile začne pomáhat jeden začnou všichni

  • Darley a Latané (1968) ochota pomoci přihlížejícího se se vzrůstajícím počtem „kolemskupiny“ snižuje

  • mnoho experimentů: kouř do místnosti pouštěli, v místnosti jedna nebo skupina osob a upozornění jedinec (4 sek. x skup. 20 sek.), křik z vedlejší místnosti, pád ze židle

celkem přes 6000 osob prošlo jejich experimenty

  • z 90 % jedinec pomůže častěji než skupina

  • =) efekt přihlížejícího ¨

Důvod: 1- nebezpečí vzniká náhle a rychle, nejprve může dojít k nedostatečnému či chybnému posouzení -co se vlastně stalo, je pomoc skutečně nutná apod.ale hlavně za 2. každý čeká, že zasáhne někdo jiný (myslí si, že druhý tomu více rozumí, nebo si nechce špnit ruce), Jakmile začne pomáhat jeden, připojí se rychle i další

Darley a Latané (1970) čím více lidí ve skupině, tím více je rozptýlená zodpovědnost za situace (každý čeká, že zasáhne jiný)

Jakmile začne pomáhat jeden, připojí se rychle i další

Negativní vliv u skupin s nízkou skupinovou kohezí – málo se znají, nic je nespojuje)

Jedinci pomohou spíše, pokud se jako skupina mají potkat znovu se jako skupina znají, mají navázané vztahy, skupinová koheze je vyšší

  • s nimi byl navázán budoucí obětí kontakt (např. žádost o oheň)

KDO NEJČASTĚJI POMÁHÁ?

Pomáhají často osoby, které

  • Byly v kontaktu i letmém s případnou oběti! Obrovský faktor – lidi na pláži random požádáni o hlídání ručkníku s rádiem (prvnotní kontakt s majitelem rádia), které se pak někdo pokusil „ukrást“ – zasáhlo 95% těch kdo o to byli požádání vs. Jen 20% těch, co nebyli – simulace

  • osobnostní determinaty moc nehrají roli -široké spektrum situací, podstatnou roli kompetence, ovlivňuje spíš aktuální stav, či sociální status, okolnosti, příčina, proč někdo potřebuje pomoc

    • jsou na okraji společnosti

    • jsou nekonformní a nezávislí, vnitřní LOC

    • sebedůvěra a cílesměrnost

    • soucit a sociální odpovědnost

    • empatie, citlivost vůči bolesti druhých

  • vliv situace, kontextu – kde je potřeba síla, pomáhají častěji muži, kde se pomáhá dětem pomáhají častěji ženy…

  • mýtus spravedlivého světa – vyrovnání nespravedlností vs. Devalvace

KDY NEJČASTĚJI POMÁHÁME

Afektivita a počasí

  • Pomáháme spíše v dobré náladě (už malé děti)

  • Změněné náladě /leze na nás chřipka/, když jsme šťastní, dostali jsme dobrou zprávu - je to krátkodobé (4 minuty), při sluníčku

  • Špatná nálada = různé výsledky – reakce na nebezpečí

Témata, do kterých materiál patří