Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie vitálně ohroženého nemocného

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (47 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Fáze přijetí pravdy

  1. negace – šok, popírání (Ne, to není možné, pro mě to neplatí), ochranná reakce před duševním utrpením, je však i nebezpečná, protože může oddálit léčení – je nutné navázat s nemocným kontakt, získat jeho důvěru, spolupráci

  2. agrese – hněv, vzpoura (Proč zrovna já? Čí je to vina?), zlost se může obrátit vůči zdravotníkům, „zdravým“ lidem, závist, pocit křivdy – zdravotníci by v této fázi měli nemocnému dovolit odreagovat se, nepohoršovat se nad tímto chováním

  3. deprese – hluboký smutek z utrpené ztráty, strach z účtování – trpělivě naslouchat, pomoci urovnat vztahy, pomoci hledat řešení

  4. smlouvání – vyjednávání, období boje o naději, hledání zázračných léků, léčitelů, diet, nemocný je ochoten zaplatit cokoli, nemocný doufá v nové možnosti léčby, o kterých se doslechl, spoléhá alespoň na „odklad“, z každého zlepšení svého stavu čerpá naději – nutná maximální trpělivost, empatie

  5. smíření – vyrovnání, pokora,skončil boj, je čas loučení, v důsledku fyzického vyčerpání rezignace, zlhostejnění – mlčenlivá lidská přítomnost, držet za ruku, utřít slzu. Pozor – rodina možná potřebuje více pozornosti než klient!

Proč nemocní požadují sdělení i nepříznivé dg:

  • nechtějí žít v nejistotě

  • chtějí si urovnat sociální a materiální záležitosti

  • chtějí si dobře zorganizovat čas, který jim ještě zbývá

  • chtějí si splnit některá přání

  • mladí lidé vyžadují informace i z důvodu, zda mohou zakládat rodinu, podnikat,…

  • chtějí se aktivně účastnit vlastní léčby, hledají další léčebné postupy a prostředky

Co od nás nemocný očekává

  • udržovat s nemocným kontakt a komunikaci (pacienti často trpí nedostatkem komunikace, důvodem je, že rozhovor s vitálně ohroženým nemocným zdravotníka citově zatěžuje, vyvolává v něm úzkost, probouzí jeho vlastní strach ze smrti)

  • v komunikaci nezlehčovat obavy nemocného ze smrti, přijmout ji

  • citová komunikace: spolehlivé ujištění, že nebude opuštěn, že zdravotníci udělají všechno, co bude v jejich silách a budou ulehčovat jeho utrpení

  • aktivně naslouchat, umožnit kontakt s knězem, pokud je to přání nemocného

  • důležité je, aby všechen zdravotnický personál postupoval shodně

  • ošetřovatelská péče musí být prováděna s ohledem na subjektivní potřeby nemocného

  • všechny činnosti vykonávat se souhlasem nemocného, oš. péčí bychom neměli způsobovat další utrpení, bolest (analgetika před jednotlivými výkony, hyg.péčí)

  • respektovat stud nemocného a strach ze ztráty důstojnosti člověka

  • neodmítat nemocnému kontakt – dotek ruky, pohlazení – pokud je nemocnému příjemný

Nemocný a jeho rodina

  • rodina vitálně ohroženého nemocného trpí často více než sám nemocný

  • většinou převládá smutek, zármutek, úzkost, pocity viny

  • pochopitelná je i snaha zasahovat do léčení, vyžadovat všechny možné akce ve prospěch nemocného, nechybí ani vyhrožování stížnostmi a intervence, které vedou k prodlužování umírání nemocného

  • zdr. pracovník může velmi příznivě zapůsobit způsobem, kterým s příbuznými mluví

  • může říci, jak se pacient cítí, že netrpí příliš bolestmi, případně pokud nemocný již zemřel, že měl lehkou smrt, co říkal v posledních chvílích

  • nemocní umírající v nemocnici by měli mít možnost nepřetržitého kontaktu s nejbližšími, výhoda – Hospic

  • vhodný přístup k rodině zemřelého

Témata, do kterých materiál patří