Socialni_psycho_zkracena
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Může mít i vyhrocenější podobu à člověk otevřeně vystupuje proti skupině a i ji odsuzuje 
Často bývá sankciována 
Vyhovění 
= změna chování jedince po vystavení cizímu názoru 
Člověk většinou. Neprožívá nějaký silnější vnitřní konflikt 
- Nemusí to nutně znamenat i vnitřní přijetí, může se projevit pouze změnou
pozorovatelného chování
Techniky vyhovění 
Foot in the door = po vyhovění menšímu požadavku à větší požadavek 
- Nejúčinnější pokud jedinec malému požadavku vyhoví na úrovni chování 
- Roli hraje: sebepojetí (připadám si jako pomáhající osoba), pocit viny kdybych 
nevyhověla, …
Door in the face = nejdříve přemrštěný, nesplnitelný požadavek, následuje rozumnější, 
splnitelnější požadavek (o který nám vlastně jde) 
- Funguje zde pravděpodobně princip reciprocity (druhý je ochoten udělat ústupek tím,
že sníží svůj požadavek)
Low ball = technika nízkého nadhozu, po souhlasu s určitým požadavkem následuje jeho 
vystupňování 
- Přijmeme nabídku zboží za dobrou cenu, obchodník ji poté navýší, nám je blbé říct ne
– cítíme závazek, už jsme přeci souhlasili
Thats not all = zlákání se vidinou výhodné koupě 
 
Studie konformity 
Autokinetický efekt, M. Sherif 
- Pokusné osoby neměl opěrný bod à nejistota à potřeba orientace se podle mínění
druhých
- PO nejdříve vytvořili svůj úsudek, poté skupinky a po 4 dnech došlo ke sjednocení
původních odhadů PO
- Na PO nevystaveny soc tlaky, vytvoření sociální normy dohodou
Aschovo paradigma – Asch
- Úsečka na jednom obrázku, porovnávání s jinými ús na jiném obrázku 
- Pracoval s jednoznačnou situací, spousta lidí přestalo spoléhat na své vnímání a 
přizpůsobovali se názoru většiny
- Respondenti často odpovídali vědomě nesprávně, aby jejich odpověď souhlasila
s většinou
- Posuzování se opakovalo 12x, 80% PO bylo konformních nejméně 1x, 8% ve všech
případech, většina PO souhlasila průměrně 4-5x z 12ti pokusů
- Odůvodnění konformních PO
o Skupina měla pravdu 
o Nechtěli pokazit výsledky experimentu 
o Nechtěli vnášet disharmonii a konflikty do skupiny 
o Ale většinou prožívali silný vnitřní konflikt 
- Nonkonformní PO – byli si jistí svým úsudkem
Důležité faktory konformity:
- Kompetentnost osoby – míra znalosti 
- Důvěryhodnost členů skupiny 
- Atraktivita skupiny, soudružnost skupiny 
- Pokud se vyskytne jen jediný opozičník à míra konformity se snižuje 
Důvody konformity: zajištění/udržení přízně skupiny, zvýšení pravděpodobnosti že 
v nejistých situacích zvolíme správné řešení 
Konformita: 
VEŘEJNÁ X SOUKROMÁ 
Veřejná = dána potřebou být oblíbenou součástí skupiny, normativní vliv = skupina vytváří 
normy, nemusím se skupinou souhlasit uvnitř ale navenek ano 
Soukromá à informativní vliv = skupina mi poskytuje nějaké informace pro to, abych mohla 
zaujmout určitý prostor à není na úrovni pozorovatelného chování, jde hlouběji, na úroveň 
našich postojů 
 
