Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Socialni_psycho_zkracena

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (269.96 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

X.

Poslušnost vůči autoritě

Vliv menšiny – když chceme změnit názor většiny, je důležité aby byla menšina ve shodě,
projevovala konzistenci a čitelnost à zvyšuje důvěryhodnost menšiny

- Konzistence chování a názorů
- Autonomie (menšina tvrdá ve svých názorech)
- Flexibilita X Rigidita

o Pokud je skupina ve svých názorech konzistentní až do pólu rigidity à může

být vnímána jako dogmatická skupina

o Efektnější je, když skupina vyjadřuje ochotu poslouchat většinu






Páchají zlo jen zlí lidé?
Experiment Stanleyho Milgrama
1974

- Nejslavnější experiment
- Inspirován procesem Eichmanna – necítil vinu za to co se během války dělo à

poslouchal rozkazy

- Chtěl zkoumat to, kam až je člověk schopen dojít když poslouchá autoritu
- ** Experiment s elektrickými šoky
- Hranice kdy učitel šoky zastaví? Odhadovalo se že na 150 voltech, ale až 65% PO

pokračovalo až do intenzity 450 voltů (maximum)

- Nikdo se nezastavil pod 300 volty

Poslušnost ovlivňuje:

- Bílý plášť, legitimita autority, existence mezičlánku (zeď, další učitel), vzor, dohled!!,

Blízkost oběti

Poslušnost se snižuje: autorita vydává protichůdné příkazy,
Poslušnost – čím déle zůstáváme v situaci tím hůře se opouští, ideologie = konáme ve jménu
dobra à ochotnější
Limity experimentu:

- Neetický, byl laboratorní tzn není jasné na kolik se dá generalizovat na reálný svět

Poselství experimentu: autorita na nás má větší vliv než jsme si ochotni přiznat

Institucionální normy
= sociální normy vztahující se k určité instituci
Předepisují jak se chovat v určité roli, kterou jedinec v dané chvíli zastává
Standfordský vězeňský experiment Philip Zimbardo 1971

- 24 studentů, všichni psychicky vyrovnaní a zdraví jedinci, měl trvat 2 týdny
- Rozdělení na vězně a dozorčí, poučení o pravidlech a právech, s vězni nakládáno jako

s opravdovými vězni, trestali se atd

- Musel být ukončený již po 6ti dnech, kvůli krutému zacházení s „vězni“

Limity experimentu:
Také neetický, PO najaté a zplacené à nelze srovnávat s reálnou situací, přeceňoval se vliv
situace, Zimbardo sám pohlcen a překvapen tím
Poselství experimentu:
Význam ZACH

- Atribuční chyba = máme tendenci přeceňovat osobnostní vlivy, nebereme v potaz

vlivy situace

- I vnější proměnné hrají velkou klíčovou roli

Významný vliv = hierarchie

- Posloucháme příkazy shora, vykazuje mi to totiž má role
- Role ze mě snímá osobní zodpovědnost

Je zapotřebí věnovat pozornost vlivu situace! I obyčejný člověk dokáže změnit své chování,
brutální zločiny proti lidskosti nepáchají jen zrůdy
Velkou roli také hrála ideologie à zapotřebí vězně „napravovat“

XI.

Afiliace, atraktivita, láska

Afiliace
= niterná potřeba člověka navazovat sociální vztahy, kontakty

- K sociální podstatě člověka patří potřeba sociálního kontaktu, nachází uspokojení

Témata, do kterých materiál patří