Socialni_psycho_zkracena
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
X.
Poslušnost vůči autoritě
Vliv menšiny – když chceme změnit názor většiny, je důležité aby byla menšina ve shodě, 
projevovala konzistenci a čitelnost à zvyšuje důvěryhodnost menšiny 
- Konzistence chování a názorů 
- Autonomie (menšina tvrdá ve svých názorech) 
- Flexibilita X Rigidita 
o Pokud je skupina ve svých názorech konzistentní až do pólu rigidity à může
být vnímána jako dogmatická skupina
o Efektnější je, když skupina vyjadřuje ochotu poslouchat většinu
 
 
 
 
 
Páchají zlo jen zlí lidé? 
Experiment Stanleyho Milgrama 
1974 
- Nejslavnější experiment 
- Inspirován procesem Eichmanna – necítil vinu za to co se během války dělo à 
poslouchal rozkazy
- Chtěl zkoumat to, kam až je člověk schopen dojít když poslouchá autoritu 
- ** Experiment s elektrickými šoky 
- Hranice kdy učitel šoky zastaví? Odhadovalo se že na 150 voltech, ale až 65% PO 
pokračovalo až do intenzity 450 voltů (maximum)
- Nikdo se nezastavil pod 300 volty
Poslušnost ovlivňuje:
- Bílý plášť, legitimita autority, existence mezičlánku (zeď, další učitel), vzor, dohled!!,
Blízkost oběti
Poslušnost se snižuje: autorita vydává protichůdné příkazy, 
Poslušnost – čím déle zůstáváme v situaci tím hůře se opouští, ideologie = konáme ve jménu 
dobra à ochotnější 
Limity experimentu: 
- Neetický, byl laboratorní tzn není jasné na kolik se dá generalizovat na reálný svět
Poselství experimentu: autorita na nás má větší vliv než jsme si ochotni přiznat 
 
Institucionální normy 
= sociální normy vztahující se k určité instituci 
Předepisují jak se chovat v určité roli, kterou jedinec v dané chvíli zastává 
Standfordský vězeňský experiment Philip Zimbardo 1971 
- 24 studentů, všichni psychicky vyrovnaní a zdraví jedinci, měl trvat 2 týdny 
- Rozdělení na vězně a dozorčí, poučení o pravidlech a právech, s vězni nakládáno jako 
s opravdovými vězni, trestali se atd
- Musel být ukončený již po 6ti dnech, kvůli krutému zacházení s „vězni“
Limity experimentu: 
Také neetický, PO najaté a zplacené à nelze srovnávat s reálnou situací, přeceňoval se vliv 
situace, Zimbardo sám pohlcen a překvapen tím 
Poselství experimentu: 
Význam ZACH 
- Atribuční chyba = máme tendenci přeceňovat osobnostní vlivy, nebereme v potaz
vlivy situace
- I vnější proměnné hrají velkou klíčovou roli
Významný vliv = hierarchie
- Posloucháme příkazy shora, vykazuje mi to totiž má role 
- Role ze mě snímá osobní zodpovědnost 
Je zapotřebí věnovat pozornost vlivu situace! I obyčejný člověk dokáže změnit své chování, 
brutální zločiny proti lidskosti nepáchají jen zrůdy 
Velkou roli také hrála ideologie à zapotřebí vězně „napravovat“ 
 
XI.
Afiliace, atraktivita, láska
Afiliace 
= niterná potřeba člověka navazovat sociální vztahy, kontakty 
- K sociální podstatě člověka patří potřeba sociálního kontaktu, nachází uspokojení
