Socialni_psycho_zkracena
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
- Soupeřivost motivů à člověka nemám ráda, ale může mi nabídnout nějakou službu
- Úroveň aktivity à sportovat se má pravidelně – ale necvičíme když jsme nemocní
apod
Situační faktory
- Přítomnost jiných osob, očekávané důsledky chování, role a sociální normy …
Jednosložkový model, Fishbein, Ajzen
- Lidé se někdy nechovají v souladu se svým postojem
- Postoj vzniká na bázi přesvědčení, které máme o daném subjektu
- Postoj se skládá z dílků, které pro nás mají určitou hodnotu
Utváření postojů
à Možný vliv genetiky (z výzkumu jednovaječných dvojčat)
Získané: skrze kulturní a sociální normy, modelováním /tzn observačním učením/, vlasntí
přímou zkušeností, vlivem skupiny
K jednomu objektu lze zachovávat různé postoje
Změna postojů
- Jsme vystavováni pokusům o změnu či utvrzení našich postojů
- Čím líbivější a spolehlivější zdroj à tím přesvědčivější
- Sdělení by mělo ideálně zastávat jen mírně odlišnou polohu od polohy posluchačů
(ale! Děsivá sdělení vyvolávají více změn)
Kognitivní disonance, Festinger
- „nepříjemný stav napěti, daná osoba se ho snaží zredukovat, toto napětí vyvoláno
psychologickým nesouladem mezi dvěma kognitivními aspekty“
- Předpoklad že: lidskou přirozeností = udržovat soulad mezi naším přesvědčením,
postoji a chováním
- Pokud není shoda à člověk motivován tuto inkonzistenci zmírnit
Ospravedlnění námahy
Čím více námahy člověk vloží do určitého cíle à tím lípe bude tento cíl hodnotit
Přesvědčování
Zdroj = upoutává pozornost, musí být důvěryhodný, atraktivní a populární
Je klíčový k věnování pozornosti procesu
Sdělení = záleží na pořadí argumentů, na srozumitelnosti, na tom jestli je argumentace jedno
či oboustranná
Publikum = ovlivnitelnost, inteligence, sebehodnocení, osobnost
Dvoucestný model přesvědčování
PERIFERNÍ cesta přesvědčování – člověk informaci zpracovává povrchně, nepodrobí ji
kritické analýze, změna postoje = dočasná
CENTRÁLNÍ cesta přesvědčování – kognitivní úsilí pro dobré porozumění a analýzu
argumentů – vysoká motivace, kog. Kapacita, změna postoje trvalejší
VIII. Sociální stereotypy
= vnímání našeho světa vede schématickou cestou
Schéma = kategorie, které nám pomáhají při příchodu informace, ve které rozeznáváme
nějaké znaky à informace se zařadí do schématu
- Umožňují rychlé efektivní zpracování přicházejících informací
= mentální reprezentace které se týkají určité sociální skupiny, jejích členů nebo skupinky lidí
à mohou se týkat i pozitivních charakteristik
- Souvisí s tématem sociální percepce a s tématem postojů
- Členům určité skupiny se připisují různé charakteristiky /vlastnosti, chování/
- Schémata nám pomáhají při percepci druhých (šetří naší mentální kapacitu)