Socialni_psycho_zkracena
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
- Soupeřivost motivů à člověka nemám ráda, ale může mi nabídnout nějakou službu 
- Úroveň aktivity à sportovat se má pravidelně – ale necvičíme když jsme nemocní 
apod
Situační faktory
- Přítomnost jiných osob, očekávané důsledky chování, role a sociální normy …
Jednosložkový model, Fishbein, Ajzen
- Lidé se někdy nechovají v souladu se svým postojem 
- Postoj vzniká na bázi přesvědčení, které máme o daném subjektu 
- Postoj se skládá z dílků, které pro nás mají určitou hodnotu 
Utváření postojů 
à Možný vliv genetiky (z výzkumu jednovaječných dvojčat) 
Získané: skrze kulturní a sociální normy, modelováním /tzn observačním učením/, vlasntí 
přímou zkušeností, vlivem skupiny 
K jednomu objektu lze zachovávat různé postoje 
Změna postojů 
- Jsme vystavováni pokusům o změnu či utvrzení našich postojů 
- Čím líbivější a spolehlivější zdroj à tím přesvědčivější 
- Sdělení by mělo ideálně zastávat jen mírně odlišnou polohu od polohy posluchačů 
(ale! Děsivá sdělení vyvolávají více změn)
Kognitivní disonance, Festinger
- „nepříjemný stav napěti, daná osoba se ho snaží zredukovat, toto napětí vyvoláno
psychologickým nesouladem mezi dvěma kognitivními aspekty“
- Předpoklad že: lidskou přirozeností = udržovat soulad mezi naším přesvědčením,
postoji a chováním
- Pokud není shoda à člověk motivován tuto inkonzistenci zmírnit
Ospravedlnění námahy 
Čím více námahy člověk vloží do určitého cíle à tím lípe bude tento cíl hodnotit 
Přesvědčování 
Zdroj = upoutává pozornost, musí být důvěryhodný, atraktivní a populární 
 
Je klíčový k věnování pozornosti procesu
Sdělení = záleží na pořadí argumentů, na srozumitelnosti, na tom jestli je argumentace jedno 
či oboustranná 
Publikum = ovlivnitelnost, inteligence, sebehodnocení, osobnost 
Dvoucestný model přesvědčování 
PERIFERNÍ cesta přesvědčování – člověk informaci zpracovává povrchně, nepodrobí ji 
kritické analýze, změna postoje = dočasná 
CENTRÁLNÍ cesta přesvědčování – kognitivní úsilí pro dobré porozumění a analýzu 
argumentů – vysoká motivace, kog. Kapacita, změna postoje trvalejší 
 
VIII. Sociální stereotypy
= vnímání našeho světa vede schématickou cestou 
Schéma = kategorie, které nám pomáhají při příchodu informace, ve které rozeznáváme 
nějaké znaky à informace se zařadí do schématu 
- Umožňují rychlé efektivní zpracování přicházejících informací
= mentální reprezentace které se týkají určité sociální skupiny, jejích členů nebo skupinky lidí 
à mohou se týkat i pozitivních charakteristik 
- Souvisí s tématem sociální percepce a s tématem postojů 
- Členům určité skupiny se připisují různé charakteristiky /vlastnosti, chování/ 
- Schémata nám pomáhají při percepci druhých (šetří naší mentální kapacitu) 
