Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Socialni_psycho_zkracena

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (269.96 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

- Soupeřivost motivů à člověka nemám ráda, ale může mi nabídnout nějakou službu
- Úroveň aktivity à sportovat se má pravidelně – ale necvičíme když jsme nemocní

apod

Situační faktory

- Přítomnost jiných osob, očekávané důsledky chování, role a sociální normy …

Jednosložkový model, Fishbein, Ajzen

- Lidé se někdy nechovají v souladu se svým postojem
- Postoj vzniká na bázi přesvědčení, které máme o daném subjektu
- Postoj se skládá z dílků, které pro nás mají určitou hodnotu

Utváření postojů
à Možný vliv genetiky (z výzkumu jednovaječných dvojčat)
Získané: skrze kulturní a sociální normy, modelováním /tzn observačním učením/, vlasntí
přímou zkušeností, vlivem skupiny
K jednomu objektu lze zachovávat různé postoje
Změna postojů

- Jsme vystavováni pokusům o změnu či utvrzení našich postojů
- Čím líbivější a spolehlivější zdroj à tím přesvědčivější
- Sdělení by mělo ideálně zastávat jen mírně odlišnou polohu od polohy posluchačů

(ale! Děsivá sdělení vyvolávají více změn)

Kognitivní disonance, Festinger

- „nepříjemný stav napěti, daná osoba se ho snaží zredukovat, toto napětí vyvoláno

psychologickým nesouladem mezi dvěma kognitivními aspekty“

- Předpoklad že: lidskou přirozeností = udržovat soulad mezi naším přesvědčením,

postoji a chováním

- Pokud není shoda à člověk motivován tuto inkonzistenci zmírnit

Ospravedlnění námahy
Čím více námahy člověk vloží do určitého cíle à tím lípe bude tento cíl hodnotit
Přesvědčování
Zdroj = upoutává pozornost, musí být důvěryhodný, atraktivní a populární

Je klíčový k věnování pozornosti procesu

Sdělení = záleží na pořadí argumentů, na srozumitelnosti, na tom jestli je argumentace jedno
či oboustranná
Publikum = ovlivnitelnost, inteligence, sebehodnocení, osobnost
Dvoucestný model přesvědčování
PERIFERNÍ cesta přesvědčování – člověk informaci zpracovává povrchně, nepodrobí ji
kritické analýze, změna postoje = dočasná
CENTRÁLNÍ cesta přesvědčování – kognitivní úsilí pro dobré porozumění a analýzu
argumentů – vysoká motivace, kog. Kapacita, změna postoje trvalejší

VIII. Sociální stereotypy

= vnímání našeho světa vede schématickou cestou
Schéma = kategorie, které nám pomáhají při příchodu informace, ve které rozeznáváme
nějaké znaky à informace se zařadí do schématu

- Umožňují rychlé efektivní zpracování přicházejících informací

= mentální reprezentace které se týkají určité sociální skupiny, jejích členů nebo skupinky lidí
à mohou se týkat i pozitivních charakteristik

- Souvisí s tématem sociální percepce a s tématem postojů
- Členům určité skupiny se připisují různé charakteristiky /vlastnosti, chování/
- Schémata nám pomáhají při percepci druhých (šetří naší mentální kapacitu)

Témata, do kterých materiál patří