Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Socialni_psycho_zkracena

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (269.96 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

- Kognitivní disonanci lze snížit tím, že si řeknu že šéfa potřebuji, a proto jsem k němu

milý à ospravedlním své chování a myšlení

- Chovám-li se nemorálně, měním své postoje tak, abych uvěřil, že chování je rozumné

a ospravedlnitelné

Implikace KD

- Těžší získat členství ve skupině à tím více si vážíme svého přijetí
- Interpretace stejných zpráv úplně jinak lidmi s jinými názory
- KD = tlak na kognici, aby byla v souladu s realitou a vnějším chováním

Sociální poznávání (kognice) a teorie Atribuce
Sociální poznávání = jiné než poznávání neživých objektů à vliv interakce, měnících se lidí
v čase, motivací, emocemi …)

Je závislé na čase, časoprostoru, a je spojeno s naším prožíváním

Otázky sociálního poznávání:

- Jaké vnímáme u druhých vlastnosti?
- Co určuje naše dojmy z jiné osoby?
- Nakolik je přesné naše vnímání druhých?
- Jaké vlastnosti jsou pro nás významné?

Determinanty posuzování osoby

- Solomon Asch – proč, co, kdo dělá, jaký je
- Typický příklad = seznamka – fotka, popis à první dojem je nejdůležitější
- Efekt primárnosti = informace, kterou jsme dostali jako první má na nás největší vliv,

největší vliv i na formování dojmu

Solomon Asch

- Židovský uprchlík z Evropy
- Dvě skupiny: charakteristika fiktivní osoby, ale vlastnosti pro každou skupinu uvedené

v jiném pořadí

- Osoba A: inteligentní, pilný, impulzivní, kritický, svéhlavý, závistivý
- Osoba B: závistivý, svéhlavý, kritický, impulzivní, pilný, inteligentní
- Skupina s charakteristikou osoby A à spíše jako pozitivní

- Skupina s charakteristikou osoby B à spíše negativní
- První rysy hrály největší dojem
- * z debat, článků atd si vyzobáváme informace, které potřebujeme, a které potvrzují

naše schéma

- Zjistil, že charakteristiky „srdečný“ a „chladný“ jsou centrální rysy

o Ovlivňují dojem nejvíce

- Centrální rysy = figura, Periferní rysy = pozadí

Efekt rozptýlení = formování dojmu je slabší, pokud je informace o osobě podávaná
v kontextu s ní nesouvisejících informací
Efekt novosti = informace kterou dostaneme jako poslední hodnotíme významněji než jiné,
může donutit náš mozek aby změnil názor
Nápadnost v chování, fyzická nápadnost = extrémní chování nebo vzezření à vytváří silnější
/extrémnější/ dojmy o nositeli
à tendence přisuzovat nápadnější chování nápadnějším lidem, hezčí vlastnosti hezčím lidem
= Efekt zdánlivé korelace
Teoretické modely poznávání sociálních objektů a dějů
Asocianistický přístup
= měkký přístup, vnímání zdola nahoru /data driven/, zaměřené na charakteristiky
poznávaného
Konstruktivistický přístup
= tvrdý přístup, vnímání shora dolů /theory driven/, vliv na posuzování mají kognitivní
motivační a afektivní charakteristiky
Teorie centrálních rysů Solomon Asch

Témata, do kterých materiál patří