Socialni_psycho_zkracena
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
- Kognitivní disonanci lze snížit tím, že si řeknu že šéfa potřebuji, a proto jsem k němu
milý à ospravedlním své chování a myšlení
- Chovám-li se nemorálně, měním své postoje tak, abych uvěřil, že chování je rozumné
a ospravedlnitelné
Implikace KD
- Těžší získat členství ve skupině à tím více si vážíme svého přijetí
- Interpretace stejných zpráv úplně jinak lidmi s jinými názory
- KD = tlak na kognici, aby byla v souladu s realitou a vnějším chováním
Sociální poznávání (kognice) a teorie Atribuce
Sociální poznávání = jiné než poznávání neživých objektů à vliv interakce, měnících se lidí
v čase, motivací, emocemi …)
Je závislé na čase, časoprostoru, a je spojeno s naším prožíváním
Otázky sociálního poznávání:
- Jaké vnímáme u druhých vlastnosti?
- Co určuje naše dojmy z jiné osoby?
- Nakolik je přesné naše vnímání druhých?
- Jaké vlastnosti jsou pro nás významné?
Determinanty posuzování osoby
- Solomon Asch – proč, co, kdo dělá, jaký je
- Typický příklad = seznamka – fotka, popis à první dojem je nejdůležitější
- Efekt primárnosti = informace, kterou jsme dostali jako první má na nás největší vliv,
největší vliv i na formování dojmu
Solomon Asch
- Židovský uprchlík z Evropy
- Dvě skupiny: charakteristika fiktivní osoby, ale vlastnosti pro každou skupinu uvedené
v jiném pořadí
- Osoba A: inteligentní, pilný, impulzivní, kritický, svéhlavý, závistivý
- Osoba B: závistivý, svéhlavý, kritický, impulzivní, pilný, inteligentní
- Skupina s charakteristikou osoby A à spíše jako pozitivní
- Skupina s charakteristikou osoby B à spíše negativní
- První rysy hrály největší dojem
- * z debat, článků atd si vyzobáváme informace, které potřebujeme, a které potvrzují
naše schéma
- Zjistil, že charakteristiky „srdečný“ a „chladný“ jsou centrální rysy
o Ovlivňují dojem nejvíce
- Centrální rysy = figura, Periferní rysy = pozadí
Efekt rozptýlení = formování dojmu je slabší, pokud je informace o osobě podávaná
v kontextu s ní nesouvisejících informací
Efekt novosti = informace kterou dostaneme jako poslední hodnotíme významněji než jiné,
může donutit náš mozek aby změnil názor
Nápadnost v chování, fyzická nápadnost = extrémní chování nebo vzezření à vytváří silnější
/extrémnější/ dojmy o nositeli
à tendence přisuzovat nápadnější chování nápadnějším lidem, hezčí vlastnosti hezčím lidem
= Efekt zdánlivé korelace
Teoretické modely poznávání sociálních objektů a dějů
Asocianistický přístup
= měkký přístup, vnímání zdola nahoru /data driven/, zaměřené na charakteristiky
poznávaného
Konstruktivistický přístup
= tvrdý přístup, vnímání shora dolů /theory driven/, vliv na posuzování mají kognitivní
motivační a afektivní charakteristiky
Teorie centrálních rysů Solomon Asch