Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Socialni_psycho_zkracena

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (269.96 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

- Izolace skupiny, vysoká kohezivita, vysoká hladina stresu – tlak na řešení

Chyby v rozhodování jako následek skupinového myšlení

- Nekompletní přehled možností, chybné vyhodnocení rizika
- Tendence k řešení VŠECHNO nebo NIC
- Nikdo nechce být součástí nerozhodnutelné skupiny


Členství ve skupině
Henri Tajfel 1995
OSOBNÍ IDENTITA = charakteristiky jedince, přesvědčení o svých schopnostech inteligenci
apod
SOCIÁLNÍ IDENTITA = charakteristiky člena skupiny, nemusí být ale skupinou vnímán
jako člen
Tajfel à cítění společného členství > vlastní zkušenost reálného členství (př studenti z Indie
v Británii, po příjezdu do Británie museli své představy zrevidovat a pocit že jsou odlišní je
vedl ke hledání nové identity)
Tajfel à Sociální identita = aspekt sebe-pojmu jednotlivce, který se odvozuje od jeho
poznání svého členství ve skupině, spolu s hodnotou a s emocionálním významem spojeným
s tímto členstvím
Tajfel à Model minimální skupiny
= lidé – experiment – přidělování do skupin na základě banálního rozdílu
à vyjadřování se o členech vlastní a cizí skupiny
à členy své skupiny hodnotí lépe než členy outgroup skupiny, a přidělují jim více odměn
à i v rámci dvou skupin bez rozdílu, historie či špatné zkušenosti à lidé tendenci preferovat
členy „vlastní“ skupiny před ostatními
Sociální identita = základem skupinového chování
Posuzování osob jiné skupiny

- Vnímání outgroup skupin jako homogenních
- Čím skupina vzdálenější, nedosažitelnější à tím jednodušší stereotypy jsou ji

přisuzovány

Kognitivní disonance , Leon Festinger *kognice = získávání a zpracovávání informací, používání znalostí
= tlak na kognici, aby byla v souladu s realitou a vnějším chováním
= snaha zachovat si konzistenci mezi jednotlivými kognicemi /názory
Kognitivní disonance a vliv na chování
Implikace KD
= čím těžší získat členství v nějaké skupině, tím více si člověk svého přijetí váží

- Lidé kteří mají odlišné názory dokáží interpretovat stejné zprávy naprosto odlišně,

vyzobávat si informace které podporují jejich názor

- Sami se přesvědčujeme že ten kdo nám ubližuje za to stojí
- Lidé kteří si myslí že jsou morální/humánní à situace která je vede k ubližování

druhým /válka/ àsnižují výslednou disonancí tím, že své oběti znehodnocují a
přiřkávají jim negativní vlastnosti

- Když těžíme ze sociální nerovnosti ve společnosti, přesvědčujeme sami sebe že ti

druzí jsou neschopní

Postoje Stereotypy

- Stereotyp se kterým je jedinec každodenně konfrontován = ovlivňuje sebeobraz členů

dané kultury

- Tajfel – experiment s měřením IQ à černoši upozornění na to že jejich výsledky

budou porovnávány s bělochy měli slabší výsledky než když jim informace o
porovnávání nebyla poskytnuta

Témata, do kterých materiál patří