Socialni_psycho_zkracena
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
- Centrální a periferní rysy
 
Teorie Atribuce 
= zabývá se procesem přisuzování (=Atribuce) 
= jak lidé docházejí k přesvědčení o tom, jak se druzí chovají a proč 
Teorie Atribuce = soubor pravidel a principů na základě kterých jedinec vysvětluje chování 
druhých 
Fritz Heider 1958 
Teorie Atribuce = lidé se chovají jako naivní vědci, shromažďují informace analyzují je a 
tvoří teorie o příčinách chování jedince 
- Přednost dáváme příčinám které jsou stálé a trvalé 
1. VNITŘNÍ – DISPOZIČNÍ atribuce = příčina chování souvisí s vnitřní stránkou 
jedince (osobnost, schopnosti, inteligence …)
2. VNĚJŠÍ – SITUAČNÍ atribuce = příčina chování souvisí s vnějšími vlivy – faktory
prostředí, jiných lidí, peněz …
Základní atribuční chyba ZACH
- Tendence podceňovat situační vlivy v chování posuzovaného jedince, a
předpokládání, že chování je vyvoláno osobnostním rysem jedince
- X posuzujeme ale sebe, tak máme tendenci negativní informace přisuzovat situaci –
důsledkem našeho chování je situace, ne my
- Atribuční rozhodnutí bývají zkreslená
= přeceňujeme důležitost osobnostních faktorů a činíme za chování zodpovědného 
aktéra a jeho vlastnosti 
Teorie atribuce – proč zkreslení 
Efekt aktéra a pozorovatele Jones, Nisbett 
- Lidé kteří jsou v dané situaci aktéry mají úplně jiný focus = jiný pohled na situaci
Percepční focus
= místo zaměření pozornosti – aktéři jsou špatně umístění k pozorování vlastního chování, 
mají špatný výhled, situace = centrum pohledu 
à pozorovatel má v centru pohledu aktéra a jeho chování 
Přístup k informacím – pozorovatel má o sobě více informací, jejich chování = nejlepší 
alternativa kterou situace dovoluje 
à předpojatost ve vlastním zájmu – tendence připisovat úspěch sobě samému, a neúspěch 
situačním faktorům 
Teorie korespondujících závěrů, Jones a Davis 
= teorie odpovídajících závěrů = důležitým momentem při vytváření úsudku o druhých = 
hodnocení úmyslu 
à usoudíme že chování jedince je úmyslné, přisuzujeme ho povaze osoby 
Teorie kovariance Kellye 
= atribuce provádíme na základě současného výskytu informací: 
- Konsenzus (chovají se ostatní v určité situaci stejně jako daná osoba?) 
- Konzistence (chová se osoba v průběhu času v stejné situaci stejně?) 
- Distinktivnosti (chová se osoba takto i v jiných situacích, vůči jiným lidem?) 
 
à očekáváné situace a děje si většinou nevysvětlujeme, neočekávané máme tendence 
zjišťovat příčiny, komunikovat o nich 
Sociální schémata a kognitivní zkratky 
- Svět kolem nás kategorizujeme a organizujeme, zjednodušujeme pomocí schémat,
scénářů a prototypů
Kognitivní zkratky – heuristiky Kahneman a Tversky 
= předpoklady a pravidla, kt zjednodušují soc interakce, jejich využití je často efektivní, 
někdy ale vedou k nepřesným úsudkům 
