Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Socialni_psycho_zkracena

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (269.96 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

- Centrální a periferní rysy


Teorie Atribuce
= zabývá se procesem přisuzování (=Atribuce)
= jak lidé docházejí k přesvědčení o tom, jak se druzí chovají a proč
Teorie Atribuce = soubor pravidel a principů na základě kterých jedinec vysvětluje chování
druhých
Fritz Heider 1958
Teorie Atribuce = lidé se chovají jako naivní vědci, shromažďují informace analyzují je a
tvoří teorie o příčinách chování jedince

- Přednost dáváme příčinám které jsou stálé a trvalé
1. VNITŘNÍ – DISPOZIČNÍ atribuce = příčina chování souvisí s vnitřní stránkou

jedince (osobnost, schopnosti, inteligence …)

2. VNĚJŠÍ – SITUAČNÍ atribuce = příčina chování souvisí s vnějšími vlivy – faktory

prostředí, jiných lidí, peněz …

Základní atribuční chyba ZACH

- Tendence podceňovat situační vlivy v chování posuzovaného jedince, a

předpokládání, že chování je vyvoláno osobnostním rysem jedince

- X posuzujeme ale sebe, tak máme tendenci negativní informace přisuzovat situaci –

důsledkem našeho chování je situace, ne my

- Atribuční rozhodnutí bývají zkreslená

= přeceňujeme důležitost osobnostních faktorů a činíme za chování zodpovědného
aktéra a jeho vlastnosti

Teorie atribuce – proč zkreslení
Efekt aktéra a pozorovatele Jones, Nisbett

- Lidé kteří jsou v dané situaci aktéry mají úplně jiný focus = jiný pohled na situaci

Percepční focus

= místo zaměření pozornosti – aktéři jsou špatně umístění k pozorování vlastního chování,
mají špatný výhled, situace = centrum pohledu
à pozorovatel má v centru pohledu aktéra a jeho chování
Přístup k informacím – pozorovatel má o sobě více informací, jejich chování = nejlepší
alternativa kterou situace dovoluje
à předpojatost ve vlastním zájmu – tendence připisovat úspěch sobě samému, a neúspěch
situačním faktorům
Teorie korespondujících závěrů, Jones a Davis
= teorie odpovídajících závěrů = důležitým momentem při vytváření úsudku o druhých =
hodnocení úmyslu
à usoudíme že chování jedince je úmyslné, přisuzujeme ho povaze osoby
Teorie kovariance Kellye
= atribuce provádíme na základě současného výskytu informací:

- Konsenzus (chovají se ostatní v určité situaci stejně jako daná osoba?)
- Konzistence (chová se osoba v průběhu času v stejné situaci stejně?)
- Distinktivnosti (chová se osoba takto i v jiných situacích, vůči jiným lidem?)


à očekáváné situace a děje si většinou nevysvětlujeme, neočekávané máme tendence
zjišťovat příčiny, komunikovat o nich
Sociální schémata a kognitivní zkratky

- Svět kolem nás kategorizujeme a organizujeme, zjednodušujeme pomocí schémat,

scénářů a prototypů

Kognitivní zkratky – heuristiky Kahneman a Tversky
= předpoklady a pravidla, kt zjednodušují soc interakce, jejich využití je často efektivní,
někdy ale vedou k nepřesným úsudkům

Témata, do kterých materiál patří