Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Socialni_psycho_zkracena

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (269.96 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

- Opatření zabezpečující jejich dodržování = sankce

Kurt Lewin Teorie pole

- Každý člověk à životním prostoru à jeho cíle a potřeby jsou v něm v interakci

s vlivy a požadavky prostředí

- Tendence člověka = udržovat rovnováhu v životním poli
- Životní pole = prostor kde se fyzicky vyskytují: lidé, události a pocity z lidí a míst, a

kde se uchovává svět prožitý prostřednictvím filmů, knih, povídek a fantazie, a též
prostor mysli a fantazie

- Věnoval se i vůdcovství (autokratické, demokratické, benevolentní)

Skupinová dynamika a skupinové jevy
Skupinová dynamika = sociální procesy, kterými skupina vzájemně interaguje a kterými
ovlivňuje osobnosti moc a chování celé skupiny
Koheze = sjednocenost, stmelenost, soudržnost skupiny = vzájemná spojitost členů skupiny

- Čím kohezivnější à tím produktivnější (pravděpodobně)
- Nejproduktivnější skupiny = vysoká koheze, vysoká úroveň integrace cílů skupiny
- Důsledky à schopnost udržet si členy, mocnost vlivu na členy, loajalita a participace

členů

Skupinový vliv na výkon
Sociální facilitace

- Jeden z prvních experimentů, vliv skupiny na výkon jedince

Norman Triplett

- 1898 – cyklisté à navíjení vlasce dětmi – rychlejší výkon při obecenstvu
- ALE v některých příp se naopak objevuje negativní vliv obecenstva a inhibice výkonu

= sociální inhibice = snižuje naši výkonnost před obecenstvem

Zajonc

- 1965, Efekt pouhé přítomnosti
- Jednoduché úkoly à přítomnost druhých = pozitivní lviv
- Složité úkoly à přítomnost druhých = negativní vliv
- Vliv z obavy hodnocení a konfliktu pozornosti

Sociální zahálka
= social loafing

- V některých příp je výkon jedinců ve skupině MENŠÍ než individuální výkon
- à člověk je líný, nebude vydávat větší výkon než je potřeba
- Dochází k ní, pokud není možné určit výkon jednotlivce
- Vlivy: význam úkolu pro jedince, hodnocení jedince skupinou

Ringelmann 1913
à čím více osob pracuje na úkolu s jedním cílem/výsledkem, tím nižší výkon připadá na
jedince (př tahání lana = jedinec utáhne 60kg průměrně, u dvou lidí 93%, u 8 lidí 50% à 8
lidí utáhne pouze 30kg)
Skupinový vliv na rozhodování

Risky shift fenomén

- Výsledek jednání skupiny je vždy riskantnější než jednání jednotlivce
- Vliv = rozložení / difúze zodpovědnosti
- Posun k radikalismu, extrémům, doplnění argumentů a potvrzení
- Princip tohoto fenoménu = sociální srovnávání, snaha „trumfnout“

Moscovici, Zavalloni 1969 – Skupinová polarizace

- Po diskuzi: negativní názory à ještě negativnější, pozitivní názory à ještě

pozitivnější

- Teorie závazku = řeknu li něco veřejně, jsem tomu více zavázán

Skupinové myšlení = soumysl = groupthinking
Skupinová soumysl = sjednocení myslí v rámci skupiny, skupina dostává úplně novou mysl
I.Janis – 1982 – analýza Vietnamské války, invaze do Iráku, vylodění v Zátoce sviní atd
- snaha skupiny dosáhnout konsenzu a udržet kohezi > realistické myšlení a racionalita
Podmínky skupinového myšlení:

Témata, do kterých materiál patří