ZLATÝ VĚK ŠPANĚLSKÉ LITERATURY, BAROKNÍ LITERATURA %0A
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
jednu postavu (ve které se odehrává „zápas )
„Dáma skřítek“
- komedie pláště a meče - zde myšlenka, že lidská cesta ke štěstí je omezena předsudky
Zlamejský rychtář“
- hru stejného názvu napsal Lope de Vega, Calderón ji převzal a překonal
- tuto hru napsal v chaotických letech po roce 1640, když Katalánsko a Portugalsko povstalo proti Španělsku
jedná se o příběh sedláka, který dá popravit důstojníka za znásilnění své dcery
Barokní literatura
- vznik baroka je podmíněn politickou situací v Evropě 16. století – náboženské reformy té doby vnesly rozkol
do jednoty křesťanského světa a způsobily odklon některých zemí od duchovní závislosti na katolické církvi
(od poslušnosti papeži)
- odpovědí na tyto protestantské reformy se stal „tridentský koncil“. Pro to, aby se z Říma stala opět duchovní
metropole světa, udělala maximum
byla obnovena inkvizice
založen jezuitský řád (ve Španělsku roku 1540 Ignácem z Loyoly)
obnovení kultu svatých (z Říma byly rozváženy ostatky mučedníků do celého světa)
zakládání četných poutních míst
- právě umění, a to nejen výtvarné, ale i literární a hudební, se stalo tím, čím bylo možné ohromovat, uvádět
v úžas, a tedy i ovlivňovat
- baroko se obecně stalo protipólem racionální renesance, zároveň ale bylo posledním univerzálním jednotným
stylem celé vzdělané Evropy
- charakteristické rysy baroka :
renesance - jasné pojetí věcí, demokratický sloh x baroko - složitosti, symboly, výlučnost, vyumělkovanost
opět nabývá na významu otázka posmrtného života, strach z toho, co člověk činí na tomto světě
baroko mělo ohromovat, fascinovat a působit na smyslovou stránku vnímání, „afektovaný sloh“
převládá složka citová nad racionální
expresivita, dynamičnost, dramatičnost (zachycení děje v daném okamžiku), citová vřelost
mystický charakter baroka (tajuplnost, tajemnost)
kontrasty hrají velkou roli v baroku, hry světla, iluze, vnitřní napětí, smyslová robustnost, zdobnost
člověk je v barokním vnímaní záležitostí pomíjivou a nicotnou, pesimismus, skepse
- „baroko“, původ slova pravděpodobně ze slova „barroco“, jímž klenotníci označovali velké perly
nepravidelných tvarů
- v literatuře často formální dokonalost ale na úkor obsahu díla!
- Čechách…vzniká lidová architektura - „lidové baroko“ (specifický ráz vesnic), dále v literatuře vznikají hry
s náboženskou tématiko ale v lidovém zpracování nebo jsou pololidové (např. Rakovnická hra vánoční,
autorem Libertin)
ŠPANĚLSKO
- „gongorismus“ = synonymum pro přebujelý a těžko srozumitelný básnický styl, pro nevzdělané a nezasvěcené
je velmi těžko pochopitelný, hlavně ve Španělsku
LUIS GÓNGORA Y ARGOTE (1561 – 1627)
- básník, sbírka : „Samoty“
- zde hlavně přírodní lyrika, zašifrovaným způsobem popisuje přírodu