Člověk jako sociální bytost, vývojové etapy lidského života
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
aktivní
útočící - lynčující dav
únikové - panický dav
získávací - pří nákupní horečce
expresivní - demonstrace
pasivní - sem patří posluchačstvo
-další klasifikace podle K.Davise z roku 1949
davy sociálné strukturované - osoby spojené společným místem a soustředěné k témuž bodu zájmu - posluchačstvo, plánovaná expresivní dav
náhodné davy - davy spojeny místem a zájmem, ale setkání to je neplánované a nepředvídané - divácké davy, panické davy, obtěžující davy (fronta)
nezákonné davy - aktivní expresivní davy, amorální davy - orgiastické skupiny, feťáci
-dav je tedy zvláštním druhem sociálního seskupování a zjevně se odlišuje od skupin ve vlastním, užším smyslu
Sociologické schéma životního cyklu
Věk vztah já a ostatní Etapa Sociální charakteristika etapy profesní dráha Rodinný cyklus Přechod 0 - 2 „já“ je problém pro ostatní rané dětství odlišování sebe a okolí, počátky neverbální komunikace, výběrové chování, citových vazeb, důvěry hra internalizace rodinných rolí a vztahů, zkušenost z rodiny narození 2 - 5 „já“ je problém pro ostatní předškolní věk počátky verbální komunikace, identifikace sociálních vztahů (v rodině i mimo), osvojování hygienických a sociálních návyků, adaptace na kolektiv vrstevníků, odhalování vztahů autority hra internalizace rodinných rolí a vztahů, zkušenost z rodiny jesle, mateřská školka 6 - 12 „já“ je problém pro ostatní školní věk formování vrstevnických vztahů a pravidel skupinového chování učení a vzdělávání, tvorba zájmů a osobních postojů, vznik vztahů zodpovědnosti učení, fantazijní volba povolání ideální volba partnera, počátek přípravy na manželství a rodičovství škola 12 - 15 „já“ jsem problém pro sebe puberta formování vztahů mezi pohlavími, počátek emancipace od rodiny, vyhrocení konfliktů zájmů, vznik problému sociální identity pokusná volba povolání, oddálení rozhodnutí seznamování škola 16 -20 ostatní jsou problém pro „já“ dospívání nabývání zákonných práv a povinností, selekce a koordinace zájmů, počátek nezávislosti, formování světonázorných postojů, krize adolescence reálná volba povolání sbližování, láska, intimní vztah, sexuální poměr první povolánípsychologické schéma životního cyklu
prenatální fáze
-má embryonální periodu (vývoj orgánů do 8.týdně) - fetální doba (dokončení vývoje orgánů) - narození
-psychika matky má vliv na plod - malformace
natální fáze
-narození - první obtížná zatěžkávací zkouška (samotné dýchání, okysličení krve, nové prostředí, mimo matčino lůno)
kojenecký věk
-až k počátkům vývoje řeči (do 1.roku)
-symbolická doba mezi matkou a dítětem (orální fáze podle Sigmunda Freuda)
-zrakové vnímání, zvedání hlavy, opirání se o lokty (3.měsíc), posazení (6.měsíc), chůze (8.měsíc), zdokonalení nepodmíněných reflexů a vznik podmíněných, 5 měsíců kojení