Člověk jako sociální bytost, vývojové etapy lidského života
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
-separační úzkost (9.měsíc), abstrakce (10.měsíc), uvědomování si vlastního já (9.-12.měsíc)
-příprava na hlasitou řeč je žvatlání
-novorozenec stráví 90% dne spánkem
-samostatná chůze okolo 15.měsíce
batole
-od 1. do 3.roku zřetelné zpomalení růstu
-jemné pokyny rukou, chápání jmen věcí, stvoření věty, myšlení v představách, proces osamostatňování, egocentrismus, výrazné projevy citů, svoboda v řádu
-při odloučení od matku
fáze protestu
fáze zoufalství (apatické, pokleslé chování)
fáze pozvolného odpoutání
předškolní věk
-od 3.-6.let
-velký význam mají individuální rozdíly v kolektivu
-matematické a abstraktní myšlení, kognitivní egocentrismus (bejsem středem světa), antropomorfické myšlení (zlá stůl, který mě praštil), magické myšlení (vyšší moc pro nevysvětlitelné jevy), střídání sociálních rolí, sexuální identifikace (Oidipův a Elektřin komplex)
-reakce vzdoru - rozložení své vlastní vůle
-podle Sigmunda Freuda je toto anální stádium a ve falické fázi tohoto stádia (3.-5.rok), dítě objeví penis a vagínu a jejich stimulací vyvolává pocity slasti
-v 6.roku má mozek 90% konečné hmotnosti a el. aktivita se blíží el. aktivitě dospělého
školní věk
-6.-11.rok
-harmonický vývoj osobnosti, kdy škola je pro dítě zdrojem důležitých impulsů pro další vývoj myšlení a řeči
-tzv. názorné myšlení - dítě nedokáže rozeznat různé možné pohledy, ale pomalu se adaptuje na stádium konkrétních myšlenkových operací
-období sexuální latence (zájem o sexuální pozadí) → předčasný zájem = „konjuktura“
-bližší přátelské vztahy ve 3.třídě, výrazná soutěživost, struktura třídy
-dobrá paměť i logika, ovládání 5000 aktivních slov, velká výkonnost organismu, zvýraznění rysů v obličeji, nepřesná koordinace (prsty, zrak)
pubescence
-11.-15.rok
-růst zrychlení u chlapců v 14ti a u děvčat v 11.
-sexuální akcelerace biologického zrání (tj. zrychlení biologického zrání)
-vytvoření hodnotového systému za vědeckého abstraktního myšlení
-velký citový rozkyv, poruchy soustředění, změny nálad, unavenost, labilita, protikladné city
-3 formy vzpoury proti autoritě: 1.klidná vzpoura - vynucení, potlačení vzpoury v sobě a držení
2.vlažný vztah - odvrat od rodičů
3.různé napětí - vzpoura se projeví jako řada konstruktivních projevů
-hledání ideálu, zvídavost o anatomii a fyziologii člověka
-sebereflexe, sociální osamostatnění ⇒ pozitivní vývoj
adolescence
-15.-20.roků
-inteligenci rozeznáváme: a) tekutou - přirozená bystrost, dána biologicky
b) krystalická - během života nabytá, naučené myšlenkové obraty
-hledání se, vlastní identity - studium, zaměstnání, rodina
-generační problém = problém rodičů a dětí v citové a sexuální stránce života adolescenta + rozdílné názory ( i představy)