Sociologie jako věda, základní sociologické pojmy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- formulace otázky – závažná součást – na ní záleží objektivita (otázkou se dá snadno ovlivnit)
- ve společenských vědách je riskantní spoléhat pouze na jednu metodu výzkumu (princip komplementarity)
Cíle výzkumu:
diagnostické – určují příčiny jevu
deskriptivní – popisuje výzkum
sociotechnické – aplikace výsledků v praxi
explorační - vysvětlení
Metody výzkumu:
- mohou být buď kvalitativní nebo kvantitativní (především metody statistického zpracování -předvolební průzkumy)
- měly by být ověřitelné, objektivní a heuristicky plodné (přinášet nové poznatky)
- probíhají podle projektu, respondent je dotazovaný („pokusný králík“)
- fáze
1.) přípravná (technika sondáže)
2.) realizační (sběr dat, výsledky)
3.) zvěrečná (analýza dat, zpráva)
pilotáž – ověřování vhodnosti metody
vzorek – výběrový soubor, už je vybráno, ale ověření, mininální množství (pro čr 700 lidí), náhodný výběr
kvótní výběr – výběr respondentů podle vzorku (ověřování veřejného mínění), soustředění na urč. skupiny (kvazireprez. postup)
panelové šetření – tazatelé jsou v trvalém spojení s respondentama, např. výzkum tv diváku, většinou dotazník
případová studie – kazuistika, case studies, popis jevu (např. životní dráha jedince, historie firmy)
škálování – individuální zařazování podle škály – stupnice, měření hodnotí i postoje, znalosti, osobnostní rysy
explorace – studium jevů v určitých přirozených podmínkách, bádání vede k hypotézám, pojmům
konfirmace – opak explorace, předpokládá existenci hypotézy, která se může šetřením potvrdit
standardizace – aby to zajišťovalo stejné výsledky
validita – platnost testu
reabilita – spolehlivost měření, odolnost měření vůči chybám
korelace – souvislost mezi dvěma jevy při analýze dat
Kvalitativní
analýza dokumentů – životopisy, dokumenty o vzniku
biografická metoda – shromaždování dokumentů o určitých osobách
obsahová analýza – probíhá při sledování komunikace, popis sdělení, při masové komunikaci
pozorování – týká se vnějších jevů, je nejčastější, spíše jako doplněk
přímé (sám pozorovatel se účastní)
zprostředkované (kamera, atd.) – výhodou je záznam, dlouhodobost, opakovanost, podrobnější analýza
introspekce – sebepoznávání
experiment (pokus) – záměrně měníme podmínky, při kterých provádíme samotný experiment; experiment může potvrdit nebo vyvrátit nějakou hypotézu; důležitým faktorem je standardizace (stejné podmínky pro dané experimenty, prováděné na různých místech a v různém časovém odstupu)
rozhovor – základem rozhovoru jsou srozumitelné a promyšlené otázky; tato metoda je pomalá a náročná, vyžaduje důkladnou přípravu předem
dotazník – musí být jasný a srozumitelný pro všechny; dotazník je buď otevřený (vlastní odpovědi) nebo uzavřený – a ten může být dichotomický(2 řešení) a nebo polytomický (více možností)
anketa – měla by to být krátká, zajímavá a srozumitelná forma průzkumu; může být ústní a písemná