Sociologie jako věda, základní sociologické pojmy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
ERICH FROMM –
obdivoval Švýcarsko, narodil se ve Frankfurtu roku 1900, umírá 1980
Umění milovat – zkoumá biofilní a nekrofilní orientaci člověka (rozlišil „lásky“)
Mít nebo být? – kritika konzumní společnosti (špatné mezilidské vztahy, hrozba ekologické katastrofy, společnost orientovaná spíše na „mít“ – moc, majetek, slávu)
HERBERT MARCUS
kritizuje, že člověk této doby je okleštěn, jeho nazírání je zúženo, moderní člověk je
konzumní (vycházel ze svých profesorských zkušeností z USA – z univerzity v Berklai)
kritizuje industriální společnost (ač je produktivní, je i destruktivní vůči přírodě)
věda si podřizuje přírodu, ovládá člověka → tím dochází k „jednorozměrnosti“ ve
všech oblastech lidského života (odcizení, zvěcnění)
Jednorozměrný člověk
JÜRGEN HUBERNASS => Teorie a věda (nová ideologie)
WALTER BENJAMIN => Dílo a jeho zdroje
MILAN MACHOVEC - dobově (ale pouze dobově) sem náleží i český sociolog
=> Monografie o Masarykovi (obdoba s From
2. polovina 20. století
v sociologi převládají 3 základní paradigmata myšlení => hlavní myšlenky, vzory
střídají se dominantní paradigmata (podle toho, jaké jevy ve zkoumání převládají)
konsensuální teorie – předpokládá se, že existuje nepsaná smlouva ve společnosti a lidé se zavazují ji dodržovat, předpoklad většinového souhlasu
teorie konfliktu – vychází z přesvědčení, že společnost je rozdělena a mezi skupinami dochází ke konfliktu, konflikt někdy dovede skupinu stmelit (stávka), sociální systémy založeny na protikladech, život ve společnosti vytváří opozici a ve společnosti vzniká mocenská nerovnost, zákl. pojmem jsou zájmy=> a ty jsou ve vzájemných konfliktech
interpretativní teorie – lidé proti úřadům používají symboly, symboly jsou předpokladem pro místo člověka ve společnosti, plnění a dávání příkazů, netvoří jednotnou školu
jedinci ovlivněni (Giddens, Berger)
sociologie fenomenologická (Alfred Schütze)
symbolický interakcionalismus (lidské bytosti jednají na základě významů, významy jsou produktem sociální interakce, nejsou stabilní v čase)
TALKOT PARSONS
- stratifikace společnosti: kulturní, socializační, biologický, psychologický
člověk nemůže jednat libovolně, ale řeší dilemata:
askripce – na jedince pohlíží, čím jsou
výkonu – podle toho co jedinec udělal
ROBERT KING MERTON
- kritika Parsonse, ověřoval v praxi jeho teorii
-
teorie středního dosahu
-
pojem disfunkce – vše co společnost destabilizuje
-
funkce manifestní - školství (vzdělání), armáda (obrana)
-
latentní funkce – skryté
CHARLES WRIGHT MILLS
- „Co je to společnost, kam směřuje a proč?“
vysvětluje na Portorikáncích teorii konfliktu (chudina)
bílé límce – střední vrstva (úředníci, živnostníci)
mocenská elita – Amerika ve vleku armády
sociologická imaginace – radí mladým sociologům vytvářet si kartotéky
kritizuje liberalismus – stát by měl do chodu společnosti zasahovat co nejméně
lidé hodně kupují - ztrácejí zájem o cokoli, společnost se vzdaluje od přírody a směřuje k materiálnu jedinou možnost vidí v rozumu lidí (uvědomění)
problém moderní společnosti: rozpad hodnot, odcizení při výrobě, zabýval se životem ve velkoměstě, zábava – lidé se nechají vláčet (mělkost zábavy)
hledá ve své práci rozpory, které na první pohled jsou skryté ve společnosti